آخرین وضعیت تولید سیب زمینی  در کشور

رحیم نیازی از برداشت سیب زمینی در جیرفت خبر داد و گفت: همچنین کشت دوم سیب زمینی در جیرفت به تازگی آغاز شده است که محصول کشت دوم این این استان در فروردین به بازار عرضه می‌شود.

نیازی سطح زیر کشت سیب زمینی در کشور را ۱۵۰ هزار هکتار اعلام کرد و افزود: با توجه به آنکه سرانه مصرف سالانه سیب زمینی به ازای هر نفر ۴۵ کیلو است، از این رو مازاد نیاز کشور باید به بازار‌های هدف صادر شود.

رئیس هیات مدیره انجمن ملی سیب زمینی میزان صادرات محصول تا پایان شهریور را ۲۸۰ هزارتن اعلام کرد و گفت: این درحالی است که از ۲۰ مهرماه به دنبال نوسان قیمت سیب زمینی، صادرات محصول بنا به درخواست وزارت جهاد کشاورزی متوقف شد.

وی ادامه داد: با توجه به مازاد تولید سیب زمینی و جوانه زدن سیب زمینی‌ها در انبار، انجمن درخواست رفع ممنوعیت صادرات را از وزارت جهاد کشاورزی داشت که این موضوع طی نامه‌ای از سوی وزیر جهاد کشاورزی به وزیر صمت اعلام شد.

نیازی با اشاره به اینکه مشکلی در تولید و عرضه سیب زمینی نداریم، بیان کرد: هم اکنون هر کیلو سیب زمینی با نرخ یک هزار و ۵۰۰ تا یک هزار و ۶۰۰ تومان از کشاورزان خریداری می‌شود، درحالیکه با نرخ‌های ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۳ هزار تومان ناشی از ضعف در نظارت‌ها در میدان عرضه می‌شود که این امر اجحاف در حق مصرف کنندگان است.

رئیس هیات مدیره انجمن ملی سیب زمینی در پایان با اشاره به اینکه خرید تضمینی سیب زمینی جوابگوی نیاز کشاورزان نیست، تصریح کرد: قیمت خرید تضمینی سیب زمینی بسیار پایین و غیرکارشناسی است، چرا که با وجود افزایش دو برابری هزینه‌های حمل و نقل و خرید نهاده و تراکتور بر مبنای دلار و فروش محصول به ریال جوابگوی هزینه کشاورزان نیست.