اعلام آمادگی شرکت‌های نفتی اروپایی برای همکاری با ایران به نتیجه نرسید

 علی ادیانی با اشاره به اینکه 110 شرکت نفتی اروپایی برای تعامل با ایران اعلام آمادگی کرده‌اند، گفت: اجرای قوانین برنامه ششم توسعه کشور در حوزه نفتی به حدود 200هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز دارد اما تامین تمامی این 200 هزار میلیارد تومان از منابع داخلی امکان‌پذیر نیست لذا به جذب سرمایه‌گذاری توسط شرکت‌های خارجی، فاینانس و دیگر روش‌های پولی و مالی در سطح بین‌المللی نیاز داریم.

در صورت عدم همکاری شرکت‌های خارجی با ایران کارها لنگ نخواهند ماند

نماینده مردم قائم شهر، سوادکوه و جویبار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگرچه همکاری شرکت‌های خارجی می‌تواند فواید بسیاری برای ایران به همراه دارد اما اگر این همکاری صورت نگیرد کارها لنگ نخواهند ماند، چراکه در ایران سرمایه‌های بسیاری وجود دارد اما هنر جذب و بکارگیری این سرمایه را نداریم.

وی با تاکید بر اینکه مجموعه نقدینگی‌های موجود در کشور بهترین منابع برای سرمایه‌گذاری هستند البته به شرط آنکه مشوق‌های لازم ایجاد و قوانین اصلاح شوند، افزود: در کمیسیون انرژی برای احداث پالایشگاه‌های کوچک طرحی پیگیری شده است که درصورت تصویب گام بلندی در جذب سرمایه‌های سرگردان دارد.

اعلام آمادگی 110 شرکت‌ نفتی اروپایی برای همکاری با ایران به مرحله قرارداد نرسید

ادیانی با اشاره به اعلام آمادگی 110 شرکت‌ اروپایی برای همکاری با ایران،  اظهار کرد: این شرکت‌ها اغلب پس از قصه برجام برای همکاری با ایران اعلام آمادگی کردند اما به مرحله قرارداد نرسید و تنها شرکت‌هایی همچون توتال و نفت چین با ضلع سوم پالایشگاه پارس جنوبی قراردادهای موقتی انعقاد کردند.

گرفتن کارهای زیرساختی عظیم از شرکت‌هایی همچون خاتم‌الانبیاء(ص)به بهانه حضور و قرارداد با شرکت‌های خارجی اقدام اشتباهی بود

استفاده از منابع و ظرفیت‌های داخلی؛ راه جبران خلاء شرکت‌های نفتی خارجی

این نماینده مجلس راه جبران خلاء شرکت‌های خارجی را استفاده از منابع و ظرفیت‌های داخلی دانست و افزود: گرفتن کارهای زیرساختی عظیم از شرکت‌هایی همچون خاتم‌الانبیاء(ص) به بهانه حضور و قرارداد با شرکت‌های خارجی اقدام اشتباهی بود.

هر نوع اعلام آمادگی ازسوی شرکت‌های نفتی خارجی به معنای ایستادن تا آخر خط نیست

عضو کمیسیون انرژی در مجلس شورای اسلامی معتقد است بسیاری از شرکت‌های اروپایی باوجود علاقه به همکاری با ایران به دلیل تحریم‌ها در معذوریت قرار گرفته و این همکاری را ریسک بزرگی برای خود می‌دانند لذا هر نوع اعلام آمادگی ازسوی آن‌ها به معنای ایستادن تا آخر خط نیست.