خبری خوش برای مسکن مهری ها

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در نشست بررسی مسائل مسکن مهر پرند، اظهار کرد: پرند به عنوان یک صحنه امن در کنار تهران واقع شده و تنها شهری است که در کنار گسل‌های زلزله‌خیز تهران ساخته نشده است، بنابراین کسب‌وکارهای گوناگون زیادی در این شهر می‌تواند ایجاد شود و ما باید به صورت شایسته به عنوان یکی از شهرهای جدید مهم کشور فعالیت‌های خود را به نحو احسنت در پرند انجام دهیم.

اسلامی اظهار کرد: هیچ دلیل و توجیهی وجود ندارد که به اهداف در نظر گرفته این شهر نرسیم و مسئولان باید به خوبی نقش خود را ایفا کنند.

وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: ما به تعهدات خود در مسکن مهر پایبندیم و بر اساس طرح‌هایی که مطرح کرده‌ایم، حرکت خواهیم کرد و اولویت اول ما آن است که متقاضیان چشم انتظار مسکن مهر را خانه‌دار کنیم.

وی با بیان اینکه ۵ هزار و ۸۰۰ واحد مسکن مهر پرند با تمامی امکانات و خدمات زیربنایی و روبنایی آماده تحویل است، گفت: ۱۳ هزار واحد مسکن مهر در صورتی که خدمات زیربنایی و روبنایی آنها تکمیل شود، تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد، البته بخش عمده‌ای از این واحدها در دهه فجر به متقاضیان تحویل داده می‌شود و در این بخش از فرماندار تقاضا می‌کنیم که با دستگاه‌های خدمات‌رسان برای تأمین انشعابات و نصبیات این واحدها همکاری‌های لازم را انجام دهد تا مردم در عید نوروز در خانه‌های خود مستقر شوند.

اسلامی به شهرسازی ریل‌پایه در پرند و وصل شدن آنها به دسترسی‌های مرکز شهر اشاره کرد و افزود: باید در حومه‌های شهرهای بزرگ طرح TOD را راه‌اندازی کنیم و با همین گام بتوانیم شهرها را به مراکز مترو و راه‌آهن متصل کنیم و از این طریق راه‌های دسترسی زندگی مردم در شهر پرند را تکمیل کنیم.

وزیر راه و شهرسازی یادآوری کرد: طی رایزنی‌هایی که با شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور انجام شده، در اتوبان‌های پیرامون پرند راه‌های دسترسی را ایجاد خواهیم کرد و در این زمینه دستگاه‌های دولتی و خدمات‌رسان همکاری‌های لازم را انجام دهند.

وی تصریح کرد: سعی خواهیم کرد با مدل خلاقانه سایت اداری و تجاری را طراحی کنیم و با به کارگیری سرمایه‌گذاران معتبر بتوانیم بزرگ‌ترین هایپرمارکت تهران را در این شهر راه‌اندازی کنیم.

اسلامی با اشاره به اینکه تکلیف شهرداری و وزارت راه و شهرسازی در اداره شهر پرند مشخص است، گفت: هر کسی باید در چارچوب وظایف خود فعالیت کند و هیچکس نباید یک کلمه کمتر و یا یک کلمه بیشتر در این خصوص صحبت کند.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: نکته مهم در شهرهای جدید مربوط به آستانه تاب‌آوری است و در شهر پرند به هیچ وجه نباید از حداکثر مصوبات لازم تجاوز کنند.

وی تأکید کرد: در مصوبه شورای عالی شهرسازی تهران آستانه تحمل‌پذیری تهران رعایت نشد و ما هم‌اکنون با مخاطرات و مشکلات زیادی روبه‌رو هستیم، بنابراین نباید در پرند این مشکل دوباره ایجاد شود و با توجه به آنکه فرودگاه و منطقه آزاد در پیرامون پرند در حال شکل‌گیری است، بنابراین باید فضاهای آموزشی و فرهنگی لازم در این شهر ایجاد شود.

اسلامی با اشاره به اینکه سهمیه ساخت مسکن اقشار متوسط در شهرهای جدید ۲۰۰هزار واحد در نظر گرفته شده است، گفت: از این میزان سهمیه شهر پرند ۱۵هزار واحد است که هم‌اکنون قرارداد آنها در مجموعه ۸۸هکتاری با سرمایه‌گذاران منعقد شده است.

وزیر راه و شهرسازی افزود: باید شرایط خانه‌دار شدن را برای اقشار متوسط و پایین جامعه فراهم کنیم تا میزان رونق بازار مسکن در این بخش بیشتر سرعت گیرد.

وی تصریح کرد: برای تعادل بخشی قیمت مسکن در بازار وظیفه قانونی ما آن است که عرضه مسکن را برای اقشار ضعیف جامعه افزایش دهیم و شرایط موجود را برای آنها تسهیل کنیم تا عرضه و تقاضا به توازن برسند.

اسلامی ادامه داد: باید فشار ایجاد شده از روی اقشار متوسط را برداریم و مسیر را برای تولید مسکن باز کنیم و یک جریان پایدار را در این حوزه راه‌اندازی کنیم.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: به دلیل فعالیت‌های پیرامونی که در این شهر وجود دارد باید کیفیت زندگی را در این شهر مدیریت و افزایش دهیم تا ناهنجاری‌های موجود در این شهر برطرف شود.

وی در پایان گفت: دو نیروگاه و چندین شهرک صنعتی در اطراف پرند در حال بارگذاری است، بنابراین برای مصون‌سازی این شهر باید فضاهای آموزشی و فرهنگی در اولویت قرار گیرد.