آیا واقعی نبودن نرخ ارز قاچاق را تشدید می‌کند؟

  با اشاره به اینکه امروزه کشورمان با معضل و ابرچالش قاچاق در حوزه های مختلف روبرو است، گفت: متاسفانه این مولفه دلایل داخلی و خارجی گوناگونی دارد که امری قابل تامل است.

باید جهت گیری مواجه با قاچاق از مقابله به پیشگیری تغییر یابد

نماینده مردم ممسنی و رستم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید جهت گیری مواجه با قاچاق از مقابله به پیشگیری تغییر یابد، اظهار کرد: بر این اساس باید قوانینی در قوه مقننه تبیین و تصویب شود تا دستگاه های مرتبط مانند ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز را وادار به برنامه ریزی منسجم برای انجام اقدامات پیشگیرانه شوند.

خلأ مقررات متناسب یکی از دلایل وجود قاچاق در کشور است

وی ضمن تاکید بر اینکه متاسفانه خلأهای قوانین و مقررات متناسب در حوزه مذکور یکی از دلایل وجود قاچاق در کشور است، ادامه داد: این مهم در حالی است که عدم اجرای صحیح قوانین و مقررات موجود از سوی دستگاه های مربوطه نیز به این امر دامن زده است.

عدم اجرای صحیح قوانین و مقررات موجود از سوی دستگاه های مربوطه  به تشدید قاچاق دامن می زند

عدم وجود تعرفه موثر و واقعی نبودن نرخ ارز سبب شیوع قاچاق می شود

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به اینکه دلایلی مانند عدم وجود تعرفه موثر و واقعی نبودن نرخ ارز از دیگر دلایلی است که سبب می شود موضوع قاچاق شیوع یابد، افزود: نباید فراموش کرد که ارائه یارانه به برخی کالاها و وجود همسایگان متعدد با شرایط مختلف نیز به تشدید یافتن قاچاق دامن می زند.

رییس فراکسیون مبارزه با قاچاق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طبق اعلام رسمی رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز طی  مدت 4 سال گذشته 222 پرونده قاچاق سازمان یافته تشکیل و به محاکم قضایی ارجاع شده که امری قابل تامل است، تصریح کرد: بر این اساس طبق اطلاعات موجود جرایم این پرونده ها بیش از 11 هزار میلیارد تومان است که باید هرچه سریعتر این مبلغ اخذ و به خزانه واریز شود.

لزوم تشکیل شعب ویژه مبارزه با قاچاق

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه تشکیل شعب ویژه مبارزه با قاچاق در دادگاه ها مرتبط یکی از نکاتی است که سبب تسریع در امر رسیدگی به پرونده های مربوط به مبارزه با قاچاق می شود، خاطرنشان کرد: امیدواریم برنامه های ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و دولت برای پیشگیری و مقابله با پدیده قاچاق شدت پیدا کند.