درج مالیات منفی برای چک های برگشتی

قاسم پناهی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی پانا در خصوص مالیات بر ارزش افزوده اصناف اظهار داشت: سال آینده بر اساس برنامه نرخ مالیات بر ارزش افزوده ۵ درصد خواهد شد.

مدیر اداره مالیات بر ارزش افزوده در خصوص چک های برگشتی و کالاهای مرجوعی گفت: در قوانین مالیات بر ارزش افزوده این مورد دیده شده است به طوری که فرد فروشنده مالیات را در تاریخ صدور فاکتور پرداخت می کند، اما اگر در تاریخ سر رسید چک مبلغ مورد مورد نظر وی وصول نشد و یا کالایی مرجوع شد فروشنده می تواند در اظهار نامه بعدی به میزان مالیات پرداختی در تاریخ صورت فاکتور؛ مالیات منفی در اظهار نامه خود درج کند.

معاون رییس سازمان امور مالیاتی تصریح کرد: سرمایه های سوخت شده بودن شک از مالیات معاف است و به همین جهت فروشندگان می توانند در صورت برگشت چک یا سوخت مطالباتشان مالیات منفی اعلام کنند.

به گزارش پانا، بخش عظیمی از مبادلات بازار تهران بر اساس چک های بلند مدت صورت می گیرد که بر اساس آن حجم مالیات پرداختی برای عمده فروشان، قبل از دریافت پول کالا زیاد خواهد بود و این به معنای کاهش سرمایه در گردش فعالین بازار است.

این در حالی است که یکی از دلایل عدم پذیرش مالیات بر ارزش افزوده از سوی بنکداران وجود چک های بیش از ۱۰ ماه در فعالیت این دسته از بازاریان عنوان شده است.