عزم راسخ روسیه و چین برای کنار گذاشتن دلار

روسیه و چین از مدتها پیش بر سر حذف دلار از مبادلات دوجانبه توافق کرده‌اند اما تاخیر در رونمایی از سیستم مبتنی بر یوان و روبل نشان می‌دهد که این کار آسانی نخواهد بود. در شرایطی که واشنگتن از دلار به عنوان اسلحه‌ای برای مجازات کشورهای دیگر استفاده می‌کند، بسیاری از کشورهای جهان در حال برنامه‌ریزی برای کاهش وابستگی خود به دلار هستند.

پیشتر در نوامبر سال گذشته آنتون سیلوانوف، وزیر دارایی روسیه گفته بود پکن و مسکو در حال نهایی کردن یادداشت تفاهم استفاده از یوان و روبل در مبادلات دوجانبه هستند. با این حال ماه گذشته وی اعلام کرد مسکو تصمیم‌ گرفته است فعلا از راه‌اندازی چنین مکانیزمی فاصله بگیرد.

دیمیتری دولگین، کارشناس اقتصادی در بانک " ای ان جی" گفت به تاخیر افتادن اجرای تفاهم ارزی بین روسیه و چین نشان دهنده سختی مسیر پیش رو است.

اوتیلیا داند، معاون مدیرعامل موسسه " تنئو اینتلیجنس" گفت: روسیه و چین به سرعت در حال گسترش همکاری‌های خود در زمینه‌های مختلف هستند اما رشد همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور کمتر از سایر حوزه‌ها است.

در سالهای اخیر نقش یوان و روبل در تراکنش‌های مالی و تجاری جهانی رو به افزایش بوده است. دو کشور از سال ۲۰۱۷ برای استفاده از یوان در برخی از زمینه‌های تجاری به توافق رسیده بودند. به گفته وزارت دارایی روسیه در حال حاضر ۱۴ درصد پرداخت‌های بین روسیه و چین بر حسب یوان و حدود ۸ درصد بر حسب روبل است.

 روسیه همچنین بزرگترین دارنده ذخایر ارزی یوان در جهان است و یوان پس از یورو، دلار و ین به عنوان چهارمین ارز برتر در ذخایر بانک مرکزی روسیه محسوب می‌شود.

بانک مرکزی روسیه در شش ماهه نخست سال ۲۰۱۸،  ۱۰۰ میلیارد دلار از ذخایر خود را به ارزهای دیگری همچون یورو، یوان چین و ین ژاپن تبدیل کرده است. در سه ماهه منتهی به ماه ژوئن، سهم دلار از ذخایر ارزی خارجی روسیه از ۴۳.۷ درصد به ۲۱.۹ درصد کاهش پیدا کرده است.