اقدامات معاونت اقتصادی وزارت خارجه چنگی به دل نمی زند

 حسن بهرام‌نیا درباره وضعیت بازاریابی بین‌المللی برای صدور فرآورده‌های نفتی و وظیفه رایزن‌های اقتصادی در این حوزه، گفت: ایجاد معاونت اقتصادی زیر نظر وزارتخانه امورخارجه با هدف تقویت بازاریابی و صادرات محصولات ایرانی یکی از موضوعات مورد پیگیری مجلس بود که در نهایت وزیر امورخارجه با این مهم موافقت کرد بنابراین انتظار است با تقویت روابط دیپلماسی از طریق معاونت اقتصادی وزارتخانه‌ امورخارجه ارزآوری رونق گیرد.

انتظار است با تقویت روابط دیپلماسی از  طریق معاونت اقتصادی وزارتخانه‌ امورخارجه ارزآوری رونق گیرد

اقدامات معاونت اقتصادی وزارتخانه امورخارجه درخصوص تقویت روابط اقتصادی ایران نمود چشمگیری نداشته است

نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تاکنون مسئله تقویت روابط اقتصادی ایران با دیگر کشورها توسط اقدامات معاونت تازه تاسیس اقتصادی وزارتخانه امورخارجه و سفارتخانه‌ها نمود چشمگیری نداشته است هرچند زمان‌بر بودن جلب اعتماد، جذب سرمایه و بازاریابی بین‌المللی برای محصولات مختلف به‌ویژه فرآورده‌های نفتی بر کسی پوشیده نیست.

رایزن‌ها و معاونت‌های اقتصادی وزارتخانه‌ها فعالیت خود را مضاعف کنند

وی با بیان اینکه اگرچه فرآورده‌های نفتی بالقوه بسیاری در کشور وجود دارند و پتروشیمی‌ها می‌توانند تا هزار نوع محصول تولید کنند اما در حال حاضر تنوع محصولات و فرآورده‌های نفتی به 50 تا 60 نوع بیشتر نمی‌رسد، افزود: رایزن‌ها و معاونت‌های اقتصادی وزارتخانه‌ها باید فعالیت خود را مضاعف و با تبلیغات فعالیت‌های خود، افراد را جهت سرمایه‌گذاری و ورود به عرصه معامله با ایران ترغیب کنند.

متقاضیان سرمایه‌گذاری در ایران از یک وزارتخانه به وزارتخانه دیگر پاس داده می‌شوند

وی معتقد است بورکراسی اداری موجب طولانی شدن مراحل سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف تولیدی به‌ویژه پتروشیمی‌ها شده است لذا باید فرایند سرمایه‌گذاری در پروژه‌های داخلی و خرید محصولات در یک مجموعه واحد و کوتاه مدت گنجانده شوند نه آنکه متقاضیان از یک وزارتخانه به وزارتخانه دیگر پاس داده شوند.

"شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه" پنجره واحدی را درخصوص سرمایه‌گذاری‌های خارجی در داخل باز کنند

بهرام‌نیا با تاکید بر اینکه نظام دیوان‌سالاری در ایران نیازمند اصلاح و تغییر اساسی است چراکه بسیاری از فرصت‌های درآمدزایی را از بین برده است، اضافه کرد: انتظار است "شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه" پنجره واحدی را درخصوص سرمایه‌گذاری‌های خارجی در داخل و فروش و بازاریابی محصولات باز کنند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی توضیح داد: باید نماینده هر یک از وزارتخانه‌ها در یک محل مستقر شوند و صفر تا صد امورات مربوط به جذب سرمایه و صادرات محصولات را انجام دهند.