خبری خوش درباره معافیت مالیاتی کارمندان در سال 98

عضو کمیسیون «برنامه، بودجه و محاسبات» مجلس با بیان اینکه «مالیات کارکنان دولت در سال 98 کمتر از مالیات امسال خواهد بود، گفت: دریافت مالیات از کارمندان بستگی به این دارد که آن کارمند در کدام قشر حقوق‌بگیران قرار دارد. فردی که ۵ میلیون حقوق می‌گیرد متحمل ۱۰ درصد مالیات شود.

محمد حسینی با اشاره به «سقف معافیت مالیاتی» در بودجه سال ۹۸ گفت: در راستای این معافیت مالیاتی شرایطی خوبی هم پیش‌بینی شده است؛ طبق این شرایط گفته شده است کارمندان تا سقف ۲۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان (ماهانه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان) در سال از مالیات معاف هستند و مازاد آن تا ۵ برابر به نرخ ۱۰ درصد و مابقی به نرخ ۲۰ درصد مالیات کسر می‌شود.

این در حالی است که سال گذشته غلامرضا تاجگردون در تشریح روند دریافت مالیات از حقوق در سال ۹۷، گفت: در قانون بودجه سال ۹۶ حقوق‌های تا دو میلیون تومان از مالیات معاف بود و از دو میلیون تومان تا ۱۰ میلیون تومان مشمول مالیات ۱۰ درصدی می شد و مابقی نیز مشمول مالیات۲۰ درصدی می شدند.

رییس کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۷ مجلس شورای اسلامی، گفته بود: ۸۰ درصد کسانی که حقوق بگیر بخش دولتی و خصوصیهستند زیر دو میلیون تومان دریافتی دارند، لذا سقف معافیت مالیاتی به دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان افزایش یافت.

اما عباس گودرزی با اشاره به بررسی لایحه بودجه 98 در کمیسیون تلفیق بودجه با تأکید بر اینکه تلاش در کمیسیون در این راستا است که بودجه‌ای در جهت نفع مردم به ویژه اقشار متوسط و مستضعف تدوین شود، گفت: بر همین اساس در موضوع اخذ درآمدهای مالیاتی، وضعیت امروز به شکلی است که مالیات به لحظه از افراد ضعیف جامعه اخذ می‌‎شود ولی دانه درشت‌ها به راحتی فرار مالیاتی دارند.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی افزود: سیاست‌‎های مالیاتی باید به گونه‌ای اصلاح شود که تمام اقشار جامعه به لحظه مالیات خود را بپردازند و این مهم هیچ‌گاه به تأخیر نیفتد؛ همچنین اخذ مالیات باید به نحوی باشد که از اقشار ثروتمند مالیات بیشتری گرفته و تزریق به طبقات ضعیف جامعه شود، رویه‌ای که امروز در کل دنیا مرسوم و رایج است.

تمامی پزشکان مکلف به قراردادن دستگاه کارتخوان در مطب خود در سال 98 شدند

وی تصریح کرد: بر همین مبنا در کمیسیون تلفیق بودجه 98 مصوب شد که در سال آینده تمام پزشکان در مطب خود سامانه فروشگاهی یا دستگاه کارتخوان(POS) نصب کنند تا به این ترتیب از فرارهای مالیاتی جلوگیری شود.

مخالفت تلفیق با پیشنهاد دولت

عضو کمیسیون تلفیق بودجه 98 مجلس درباره رقم در نظر گرفته شده برای معافیت مالیاتی نیز گفت: در پیشنهاد ارائه شده در لایحه دولت کارمندانی که بالای بالای 2 میلیون و 300 هزار تومان حقوق دریافت می‌کنند به پرداخت مالیات مکلفند تا مالیات بر درآمد از حقوق‌های بالای این رقم محسابه شود اما کمیسیون تلفیق با این رقم مخالفت کرد.

وی تصریح کرد: بر همین اساس مقرر شد سطح معافیت‌‎های مالیاتی با توجه به مشکلات اقتصادی که امروز در جامعه وجود دارد، بالاتر رفت و برای همین مسئله کارگروهی در کمیسیون تلفیق بودجه 98 تشکیل شد تا نتیجه آن را با بررسی‌‎های کارشناسی به نحوی که درآمدهای مالیاتی نیز محقق شود، تعیین گردد.

نماینده کمیسیون اجتماعی مجلس در تلفیق بودجه 98 مجلس اظهار کرد: تلاش داریم رقم کف معافیت مالیاتی در کارگروه مذکور حداقل تا 2 میلیون 500 هزار تومان تعیین شود و قطعا رقمی که تلفیق به تصویب خواهد رساند، کمتر از این رقم نخواهد بود؛ حتی اگر محاسبات کارگروه اجازه دهد این رقم بیشتر هم خواهد شد