افتتاح ۲۸ هزار مسکن مهر در شهرهای جدید

 شهرهای جدید ۴۰۰ هزار و ۹۳۸ واحد مسکن مهر دارند که از این تعداد ۳۹۸ هزار و ۵۵۴ واحد در مرحله اتمام پی، ۳۱۱ هزار و ۱۶۰ واحد در مرحله اتمام نازک‌کاری، ۲۶۳ هزار و ۶۴ واحد افتتاح شده، ۲۰۳ هزار و ۷۲۹ واحد در مرحله صدور کارت قسط، ۲۰۸ هزار و ۵۸۸ واحد در مرحله تحویل و ۲۴ هزار و ۵۵ واحد فاقد متقاضی مؤثر، راکد یا دارای پرونده قضایی هستند.

سکونت طی کمتر از ۱۰ ماه نخست امسال در شهرهای جدید ۴۵ هزار و ۹۴۴ نفر و همچنین متوسط جمعیت‌پذیری هریک از ۲۱ شهر جدید فعال در کمتر از ۱۰ ماه امسال بالغ بر ۲۱۸۸ نفر گزارش شده است.

گفته می‌شود تمامی واحدهای مسکن مهر واقع در شهرهای جدید، به غیر از آنهایی که دارای معارض هستند تا پایان سال ۱۳۹۸ به اتمام می‌رسند.

در عین حال، امسال شرکت عمران شهرهای جدید پروژه احداث ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در قالب طرح‌های مشارکتی را آغاز کرده که قرار است تا پایان سال ۶۰ هزار واحد به بهره‌برداری برسند.

طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته توسط شرکت عمران شهرهای جدید، تعداد ۷۸ پروژه با اعتبار ۱۸ هزار و ۸۶۰ میلیارد و ۵۷۰ میلیون تومان شامل ۶۰ هزار واحد مسکونی، ۱۱ پروژه آماده‌سازی و محوطه‌سازی، دو مرکز درمانی، یک تقاطع غیرهمسطح، ۱۳ پارک و بوستان، چهار فضای فرهنگی و مذهبی، ۱۳ فضای ورزشی، ۲۶ مرکز محله، یک پل، یک پارکینگ، دو مجتمع تجاری مشارکتی، یک سرای ناحیه، یک مجتمع تجاری- خدماتی، یک تصفیه‌خانه و قطار برقی پردیس در دهه فجر سال جاری کلنگ‌زنی می‌شود.

همچنین ۳۱ پروژه آماده‌سازی و محوطه‌سازی، ۲۶ فضای آموزشی، دو بزرگراه و تقاطع غیرهمسطح، ۱۰ پارک و بوستان، ۱۴ فضای فرهنگی و مذهبی، یک آتش‌نشانی، ۱۰ فضای ورزشی، یک خط انتقال آب، شش پروژه روبنایی و زیربنایی و ۲۷هزار و ۹۹۷ واحد مسکن مهر به ارزش ۱۹۵۹ میلیارد و ۷۹۰ میلیون تومان تا نیمه دوم سال ۱۳۹۷ و تا پایان آن به افتتاح برسد.

پرند بیشترین جمعیت را بین شهرهای جدید دارد

زمان تکمیل مسکن مهر پرند، نیمه اول سال ۱۳۹۸ اعلام شده است. در حال حاضر شهر جدید پرند با ۱۲۷ هزار و ۱۹۸ نفر دارای بیشترین جمعیت و شهرهای جدید تیس، رامین و رامشار به ترتیب دارای کمترین جمعیت هستند.

پیش‌بینی می‌شود در صورت تکمیل پروژه ۹۶ هزار و ۸۰ واحدی مسکن مهر پرند که بیشترین تعداد در بین سایت‌های مسکن مهر کشور محسوب می‌شود، جمعیت آن به بیش از ۵۰۰ هزار نفر برسد و برخی پیش‌بینی کرده‌اند که در آینده این رقم به ۷۰۰ تا ۸۵۰ هزار نفر هم خواهد رسید.

موضوع قابل توجه این‌که سرعت رشد جمعیت پرند ۲۵ درصد است که حدود ۲۰ برابر میانگین رشد شهرهای کشور محسوب می‌شود. پیش‌بینی می‌شود تا سال ۱۴۰۵ جمعیت پرند به ۲۹۴ هزار نفر برسد.

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی اواخر دی‌ماه امسال در نشست آغاز به کار برنامه ۶۰ هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید که در شرکت عمران شهرهای جدید برگزار شد، اظهار کرد که شهرهای جدید باید مکان‌های مطلوب برای زندگی باشند و کاستی‌هایی که اکنون در شهرها با آن مواجه هستیم به شهرهای جدید مهاجرت نکند. در این خصوص باید نوع خدمات و احداثات به گونه‌ای باشد که شرایط مطلوب فراهم.

وی با اشاره به کمبود خدمات و انشعابات در پروژه‌های مسکونی گفت که وظیفه دستگاه‌های خدمات‌رسان است که این زیرساخت‌ها را برای مردم فراهم کند. اگر کوتاهی از طرف یک فرد صورت می‌گیرد باید پیگیری شود.

مسکن مهر پردیس تا آخر سال آینده به اتمام می‌رسد

همچنین سید مهدی هدایت، مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس در یک نشست خبری اظهار کرد که در پردیس اولویت با تکمیل واحدهای مسکن مهر است. با تمهیداتی که در بودجه ۱۳۹۸ دیده شده اطمینان داریم با تصویب این تبصره‌ها در لایحه بودجه برای پردیس سال بسیار خوبی خواهد شد. همچنین تامین خدمات و مراکز محلات را داریم که حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان پروژه آماده سازی و مراکز محلات را در دهه فجر کلنگ زنی خواهیم کرد. موضوع تامین کسری واحدهای مسکن مهر را نیز در شهر جدید پردیس دنبال می کنیم که بخشی از این کسری را در نظر داریم حل کنیم که طبیعتا این کسری در سال ۱۳۹۸ اتفاق نمی‌افتد ولی مابقی واحدها در سال ۱۳۹۸ تحویل خواهد شد.

وی اظهار کرد که امسال به ظرفیت‌های درونی شهرهای جدید تکیه کردیم و اگر این قول را می‌دهیم که واحدها را در سال آینده تحویل می‌دهیم به دلیل همکاری مجمع است که تمامی اراضی که امکان مشارکت و تهاتر با سازندگان داشت همه را برای تکمیل مسکن مهر پردیس اختصاص دادیم.

طرح جایگزین مسکن مهر کلید خورده است

حبیب‌الله طاهرخانی، مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید نیز تاکید کرده که به دنبال اتمام مسکن مهر، برنامه مهم دیگر شهرهای جدید که مورد تاکید رییس جمهور و وزیر راه و شهرسازی قرار دارد عرضه ۲۰۰ هزار واحد مشارکتی تا سال ۱۴۰۰ است که اقدامات اولیه انجام شده و ستاد خاصی در شرکت مادر شکل گرفته که پیشبرد این پروژه ها را مانیتور می‌کند. امیدواریم در قالب مشارکت مدنی با همکاری بخش خصوصی این برنامه محقق شود.

به گفته طاهرخانی، در شهرهای جدید با توجه به جمعیت پذیری بالایی که اتفاق افتاده عقب‌ماندگی‌هایی داریم که امیدواریم بتوانیم با توسعه و گسترش خدمات عمومی و خدمات زیرساختی، کیفیت زندگی در مجموعه شهرهای جدید  را ارتقا دهیم. یکی از کارها این است که مجموعه محلات را در سایت‌های مسکن مهر احداث کنیم که نقش بی بدیلی برای ساکنان خواهد داشت و با استفاده از سرمایه بخش خصوصی انجام می‌شود.

مترو تهران ـ پردیس سال آینده کلنگ می‌خورد

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ایجاد نظام حمل و نقل مناسبی را بین شهرهای جدید و شهرهای مادر دنبال می‌کنیم، اظهار کرده که هم اکنون قطار حومه‌ای گلشهر ـ هشتگرد، فولادشهر ـ اصفهان، بهارستان ـ اصفهان و گلبهار ـ مشهد را در دست اقدام داریم. مهمترین پروژه ای نیز که سال آینده شروع می‌کنیم قطار برقی تهران ـ پردیس است. با توجه به اینکه رشد جمعیتی بسیار بالایی داریم و بخشی از شهرها برای جمعیت ۶۰۰ تا ۶۵۰ هزار نفر پیش بینی شده باید تمهیدات لازم در حوزه حمل و نقل اندیشیده شود. همچنین با مجموعه راه آهن همکاری‌هایی را آغاز کرده‌ایم که بخشی در حال خدمات‌دهی است و بخش دیگر را هم ارتقای ظرفیت می‌دهیم که خدمات مطلوب‌تری ارایه کنند.

رشد جمعیت شهرهای جدید ۱۰ برابر سایر شهرها است

به گفته طاهرخانی، هفت شهر جدید پردیس، پرند، اندیشه، بهارستان، فولادشهر، صدرا و سهند توجیه‌پذیر شده و به صرفه‌های حاصل از مقیاس دست یافته‌اند. متوسط رشد جمعیت شهرهای جدید ۱۰ برابر متوسط رشد شهرهای دیگر است. بعضی از شهرهای ما سالیانه ۲۴ درصد رشد جمیت دارند که نشان می‌دهد به عنوان یک عنصر اثرگذار، حوزه توسعه شهری را هدایت می‌کنند و توسعه برنامه‌ریزی شده را جایگزین رویکردهای قبلی کرده‌اند.