تهدید بانکهای اروپایی توسط بانک مرکزی

ایران پیش از این نیز یکبار دیگر توسط رئیس جمهور، کشورهای اروپائی را به خروج دارائی های ایران از بانک هایشان تهدید کرده بود.
این خبر بلافاصله در صدر رسانه های خارجی قرار گرفت. پیش از این معاون اقتصادی وزیر امورخارجه نیز این کشورها را تهدید کرده بود. این تهدید برای برخی از کشورهای اروپائی بسیار جدی است. تا آنجا که برخی از کشورهائی که به دلائلی نسبت به بلوکه کردن دارائی های ایران اقدام کردند، با این تهدید به سرعت مجبور به عقب نشینی شدند. در همین رابطه چندی پیش روزنامه های انگلیسی گاردین و تلگراف نسبت به اقدام ایران واکنش نشان دادند.

با این حال روز گذشته حمید برهانی درباره انتقال دارائی های ایران از بانکهای اروپایی به آسیایی گفت: دارائی های کشور باید به شیوه ای اداره و نگهداری شود که علاوه بر مصون بودن، قابلیت نقدینگی بالا نیز داشته باشد و ریسک و خطری متوجه این دارائی ها نشود.

معاون ارزی بانک مرکزی با تأکید بر اینکه این دارائی ها باید متناسب با بازارها و پولهای مختلف از انعطاف پذیری لازم برخوردار باشد، افزود: همچنین باید اجازه فعالیت با دارائی های ما داده شود، با این شرایط دارائی های ایران نیز به همان سمت سوق خواهد یافت.

وی خاطرنشان کرد: هر بازاری برای دارائی های ایران محدودیت ایجاد کند، دارائی های ما از آن بازار خارج خواهد شد و این امر پدیده ای کاملاً طبیعی و منطقی است.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی متناسب با تحلیل شرایط، استراتژی خود را نیز تغییر می دهد و دارائی ها را منتقل می کند، ادامه داد: با توجه به این امر هر کشوری که برای دارائی های ایران محدودیت ایجاد کند، ایران نیز دارائی های خود را از بازار آن کشور خارج خواهد کرد.

محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی پیش از این درباره دارائی های خارجی ایران با بیان اینکه متوسط رشد دارائی های خارجی بانک مرکزی از سال ۸۴ تا ۸۷ معادل ۳۲.۱ درصد افزایش یافته است، گفته بود: با دارائی های خارجی می توانیم شرایط بحران را به خوبی پشت سر بگذاریم. به گفته وی، بیش از ۵۰ درصد سبد ارزی ایران، یورویی است.

وی با بیان اینکه طی سالهای گذشته نرخ ارز را مدیریت کردیم و برای پوشش ریسک آن پیش بینی هایی صورت گرفته است، در مورد منافع و ضررهای حاصل از تغییر سبد ارزی کشور گفته بود: در برخی رسانه ها مطرح شد که بانک مرکزی ۴۵ میلیارد دلار از ذخایر یورو خود را به سایر ارزها تبدیل کرده است که چنین چیزی اصلاً صحت ندارد.

بهمنی با بیان اینکه بانک مرکزی سیاستهایی که هم اکنون در دست اجرا دارد را اعلام نمی کند، افزوده بود: نتایج اجرای سیاستهای فعلی چند ماه بعد اعلام خواهد شد، اما اطمینان می دهم که بانک مرکزی به قدری هوشیار است که بتواند سبد ارزی خود را تنظیم کرده و هیچ ضرری متوجه آن نشود. زیرا یکی از وظایف اصلی بانک مرکزی نیز تنظیم سبد ارزی است.