به گزارش مهر، با حضور رستم قاسمی وزیر نفت قرارداد طرح توسعه میدان گازی فروز B فردا سه شنبه دوم اسفند ماه به ارزش تقریبی پنج میلیارد یورو به عنوان بزرگترین قرارداد تولید همزمان گاز طبیعی و برق امضا می شود.
عباس علی آبادی در گفتگو با مهر درباره جزئیات امضای این قرارداد گازی، گفت: در حال حاضر برخی از ابهامات حقوقی، فنی و قراردادی با مجموعه شرکت ملی نفت ایران مرتفع شده است.

مدیر عامل شرکت مدیریت پروژه‎های نیروگاهی با اعلام اینکه ارزش تقریبی این قرارداد گاز و برق حدود پنج میلیارد دلار برآورد می شود، تصریح کرد: این نخستین قرارداد تولید همزمان گاز طبیعی و برق " جی. تی. دبلیو " منطقه خلیج فارس است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه با امضای قرارداد جدید امکان تبدیل همزمان گاز طبیعی استخراج شده از میدان گازی فروز B برای تولید برق فراهم می شود، اظهار داشت: با امضای این قرارداد امکان صادرات برق به برخی از کشورهای همسایه همچون کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس و حتی هند و پاکستان فراهم می شود.

وی از توسعه میدان فروز B و تولید همزمان گاز و برق به عنوان مسیر جدید ورود ایران به بازار جهانی انرژی یاد کرد و افزود: با توسعه این میدان دریایی و تولید همزمان برق و گاز حتی امکان صادرات برق به کشورهای اروپایی هم فراهم می شود.

محمود زیرکچیان زاده مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره پیشتر در گفتگو با مهر از امضای نخستین قرارداد تولید همزمان گاز و برق به ارزش تقریبی ۶ میلیارد دلار در منطقه خلیج فارس توسط ایران خبر داده و گفته بود: به زودی قرارداد طرح توسعه میدان فروز B امضا می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر هزینه سرمایه گذاری تولید یک مگاوات برق در خلیج فارس حدود ۱.۸ میلیارد تومان برآورد می شود، بیان کرد: در مجموع با توسعه میدان گازی فروز B امکان تولید ۳۰۰۰ تا ۶۰۰۰ مگاوات برق به وجود می آید.

به گفته مدیر عامل شرکت نفت فلات قاره ایران در مجموع هزینه تولید برق از گاز استخراجی میدان فروز B حدود ۳.۶ میلیارد دلار برآورد شده است.

در همین حال، وحید موید مدیر عامل شرکت نفت و گاز مپنا اخیرا از امضای قرارداد ۶ میلیارد دلاری توسعه میدان گازی فروز B خبر داده و به مهر گفته است: بزرگترین ظرفیت تولید برق خلیج فارس در کیش ایجاد می شود.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه قرار است سایت ساحلی و ساخت نیروگاه‌ها در جنوب جزیره کیش احداثشود، تاکید کرده است: تاکنون مجوزهای لازم برای ساخت سایت ساحلی در جزیره کیش اخذ شده است.

به گزارش مهر، میدان گازی فروز B با ذخیره ۲۹ تریلیون فوت مکعب گاز طبیعی یکی از میادین کوچک گاز ایران در آبهای خلیج فارس است.

احمد قلعه بانی معاون وزیر نفت هم پیشتر با بیان اینکه در صورت تدوین طرح جامع اولیه توسعه میدان توسط مپنا تا ۶ ماه آینده قرارداد نهایی این میدان گازی امضا می شود گفته بود: برای توسعه نهایی این میدان گازی باید یک طرح جامع ۱۸ ماهه تعریف شود.