به گزارش ايسنا، در حالي كه كشورهاي غربي طي چند هفته اخير تحريمهاي خود را عليه ايران با هدف محدودسازي روابط اقتصادي كشورمان با ساير كشورها تشديد كردهاند، آمار نشان ميدهد كه صنعت كفش ايران طي ۱۰ ماهه سال ۱۳۹۰ انواع محصولات توليدي خود را به حدود ۳۰ كشور جهان صادر كرده است.

براین اساس در ۱۰ ماهه سال جاری ارزش صادرات انواع کفش از کشور به بیش از ۱۱۷ میلیون دلار رسید.

اما در حالی که عراق و افغانستان دو بازار صادراتی عمده صنعت کفش ایران محسوب می‌شوند، طی ۱۰ ماهه سال جاری تولیدکنندگان کفش در ایران به کشورهای ترکمنستان، گرجستان، کوزوو، آذربایجان، ارمنستان، ازبکستان، امارات، تاجیکستان، بحرین، ترکیه، عربستان، عمان، مولداوی، قرقیزستان، قزاقستان، مونته نگرو، کویت، نروژ، نیجریه، آلمان، کانادا، استرالیا، اوکراین، تانزانیا، سوئد و فرانسه نیز صادرات داشتند.

رشد صادرات صنعت کفش ایران طی سال جاری در حال رخ داده که این صنعت قدیمی همچون سایر صنایع ایران با مشکلات متعددی مواجه بوده، اما به هر حال تحریمهای بین‌المللی علیه کشورمان مانع از رونق صادرات تولیدکنندگان کفش ایران نشده است.

جامعه مدیران و متخصصان صنعت کفش ایران نیز تابستان سال جاری اعلام کرد که براساس آخرین اطلاعات منتشر شده، ایران از نظر حجم تولید کفش در دنیا رتبه دهم را به خود اختصاص داده است.

آذربایجان شرقی، قم، تهران، خراسان رضوی و یزد قطبهای اصلی تولید کفش در کشور محسوب می‌شوند. با توجه به بررسیهای انجام شده، مصرف سرانه کفش در ایران به طور متوسط بین دو تا سه زوج است.

به گزارش ایسنا آخرین اطلاعات و آمار منتشر شده نشان می‌دهد که شرکتهای صنعتی ایران در حال حاضر بیش از ۱۰۰ پروژه را در خارج از ایران در دست اجرا داشته و این تعداد قرار است به ۴۰۰ پروژه هم افزایش پیدا کند.

وزارت صنعت‌ معدن و تجارت هم‌اکنون با بیش از ۱۲۰ کشور جهان ارتباط صنعتی و معدنی داشته و مسئولیت کمیسیون مشترک ۱۴ کشور به این وزارتخانه واگذار شده که کلیه پروژه‌های این کشورها را مدیریت می‌کند. ایران در ۳۵ کشور مختلف جهان نیز دارای پایگاه تولیدی است.

صادرات کالاهای صنعتی و معدنی به ۱۵۹ کشور دنیا انجام شده که از این میان عراق، چین، امارات متحده عربی، هند و کره جنوبی از سهم بیشتری نسبت به سایر کشورها برخوردارند. در همین حال کالاهای صنعتی و معدنی و خدمات فنی – مهندسی صنعت ایران نیز با استقبال بسیاری از سوی کشورهای مستقل جهان مواجه شده است.

وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده که خاورميانه، آمريکاي لاتين، کشورهاي آسياي مرکزي و قفقاز و آفريقا از اولويتهاي صادراتي کشور در حوزههاي صنعت و معدن محسوب ميشوند.