افزایش ۲ برابری سهم ایران از بازار‌های جهانی

 محمدرضا مودودی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و سرپرست سازمان توسعه تجارت در حاشیه دومین کنفرانس بین‌المللی صنعت نمایشگاهی گفت: واقعیت این است که هنوز تصویر درستی از صنف نمایشگاهی که قرار است تبدیل به صنعت نمایشگاهی شود، در بین فعالان صنعتی و تجاری وجود ندارد.

وی افزود: در ۲ دهه گذشته سهم ما از بازار‌های جهانی بیش از دو برابر شده است و از یک کشور وارد کننده صفر به کشور صادرکننده تبدیل شده‌ایم. اکنون در منطقه تنها کشور صادرکننده نفت هستیم که توانسته‌ایم صنعت قوی هم داشته باشیم.

مودودی تأکید کرد: نوپایی صادرات می‌طلبد که ابزار‌هایی پر قدرت در توسعه آن نقش داشته باشند و در این راستا بانک، دولت، قوانین و تمام ابزار‌های تجارت و توسعه باید رقابتی شود. بدون شک با ابزار‌های قدیمی نمی‌توان خود را به صورت حرفه‌ای در بازار‌های جهانی مطرح کرد.

سرپرست سازمان توسعه تجارت یادآوری کرد: صنعت نمایشگاهی در سال‌های گذشته نتوانسته به صورت یک صنعت منسجم عمل کند و به طور معمول فعالیت‌هایی در قالب اجزای گسسته از خود نشان داده و این سئوال مطرح است که چرا پس از گذشت ۲ دهه از فعالیت‌های این صنعت هنوز اتحادیه‌ای ندارد.

وی اذعان کرد: صنعت نمایشگاهی می‌بایست خود را به درستی معرفی کرده و در نظام خود یکپارچگی منسجمی به وجود آورد.

مودودی یادآوری کرد: سازمان توسعه و تجارت در نظر دارد با کمک به تشکیل اتحادیه‌ای در حوزه صنعت نمایشگاهی، این صنعت را برای دفاع از حقوق خود و راهبری صنعتی – تجاری در کشور آماده کند.

سرپرست سازمان توسعه تجارت تصریح کرد: انتظار من این است که این اتحادیه شبیه به اتحادیه‌های دیگر عمل نکند. صنعت نمایشگاهی می‌تواند به عنوان روابط عمومی صنعت و برند ایرانی در داخل و خارج از کشور فعالیت کند.

وی با تأکید بر این موضوع که دیگر دوران برگزاری نمایشگاه تمام شده، گفت: اکنون در تمام دنیا برگزاری نمایشگاه بیشتر تبدیل به برگزاری رویداد شده است، اما متأسفانه شاهدیم در ایران هنوز برخی از شرکت‌های نمایشگاهی مبلغی را از شرکت‌ها دریافت کرده و برای یک زمان موقت اقدام به برگزاری نمایشگاه می‌کند. در صورتی که بخواهیم برگزاری این نوع نمایشگاه را به شخص جدیدی بسپاریم، این شرکت‌های نمایشگاهی موضوع را تضییع حق خود تلقی می‌کنند.

مودودی ادامه داد: اگر شاخص‌های عملکردی برگزارکننده‌های نمایشگاه خوب باشد، می‌توانیم نمایشگاه را به آن‌ها بسپاریم، اما در صورتی که نتوانند نمره قبولی در شاخص‌های عملکردی بگیرند، سازمان توسعه تجارت دلیلی برای واگذاری نمایشگاه به افراد خاص ندارد.

سرپرست سازمان توسعه تجارت اظهار کرد: از این پس تنها مجوز رویداد خواهیم داد نه نمایشگاه.

وی یادآوری کرد: شرکت‌های نمایشگاهی باید حضور خود را در صحنه‌های بین‌المللی پررنگ‌تر کنند. با حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی و یا دعوت از هیئت‌های خارجی برای حضور در نمایشگاه‌های داخلی می‌توان به شکل مؤثری به معرفی کالا‌های ایرانی در سطح جهانی پرداخت.

مودودی بیان کرد: بسیاری از شرکت‌های ایرانی با مفاهیم ابتدایی آشنا نیستند تا جایی که حتی کارت ویزیت خود را در نمایشگاه‌های بین‌المللی به زبان فارسی ارائه می‌دهند.

سرپرست سازمان توسعه تجارت اضافه کرد: این مشکلات نشان می‌دهد که شکل‌گیری حوزه‌ای برای آشنایی تجار و تولیدکنندگان ایرانی با مفاهیم ابتدایی و جدید حوزه نمایشگاهی ضروری است.

وی اذعان کرد: فقدان ارتباط درست بین تولیدکننده و مصرف‌کننده موجب شده است تا مردم تفکر درستی نسبت به محصولات مصرفی نداشته باشند و این موضوع در رابطه با روغن پالم به شدت مشخص شد. اکنون مردم ایران از خوردن محصولات با روغن پالم اجتناب می‌کنند در حالیکه آمریکا بزرگ‌ترین وارکننده این روغن در جهان است.

مودودی تصریح کرد: مهم‌ترین موضوع در صنعت نمایشگاهی مشتری‌مداری و مدیریت شرایط است.

سرپرست سازمان توسعه تجارت تأکید کرد: ضعف بزرگ ما این است که نمایشگاه‌های پراکنده با عملکرد ضعیف در همه جای کشور در حال برگزاری است.

وی در خاتمه ابراز امیدواری کرد: برگزاری نشست‌های این چنینی منجر به صدور دستورالعمل‌هایی برای ساماندهی اوضاع موجود در صنعت نمایشگاهی می شود.