فرایند جوانگرایی در بنیاد مستضعفان در قالب طرح جوانان مستعد

 پس از سال ۹۴ و تغییرات مدیریتی در بنیاد مستضعفان پروژه‌ای به منظور استفاده از جوانان در شرکت‌ها، هلدینگ‌ها و بخش‌های مختلف ستاد بنیاد مستضعفان با عنوان بکارگیری جوانان مستعد آغاز شد. این طرح اهدافی، چون جانشین پروری و استفاده از هرچه بیشتر از جوانان در گروه بنیاد را پیگیری می‌کرد.

بر اساس این گزارش برای اجرای این طرح، کمیته‌ای با عنوان «کمیته شناسایی، جذب و بکارگیری جوانان مستعد» متشکل از برخی معاونان و مدیران بنیاد مستضعفان مسئولیت شناسایی جوانان صاحب صلاحیت برای بکارگیری در گروه بنیاد را برعهده گرفت. در فاصله سال‌های ۹۴ تا ۹۷ با برگزاری ۲۰ جلسه برای انتخاب افراد واجد شرایط برگزار شد.

بر اساس مصوبات این کمیته افراد واجد شرایط باید حداکثر ۳۵ سال سن برای مدرک کارشناسی ارشد و ۴۰ سال برای مدرک دکتری باشند و دانشجویان دانشگاه‌های برتر کشور و دارای معدل بالاتر از ۱۷ در اولویت گزینش قرار گرفتند.

این کمیته دوره‌هایی را نیز برای آموزش جوانان منتجب در کمیته جذب مشخص کرد و در نهایت ۸ گروه ۲۰ نفره برای آموزش معرفی و دوره‌های آموزشی آغاز شد. در سال ۹۵ سه گروه، در سال ۹۶ سه گروه و در سال ۹۷ دو گروه در دوره‌های بازآموزی در نظر گرفته شده شرکت کردند و جمعه ۱۵۰۰ نفر – ساعت بازآموزی برای این ۸ گروه انتخاب شد. از ابتدای شروع برگزاتری دوره‌های بازآموزی تاکنون ۳۹ نفر از این جوانان در هیئت مدیره شرکت‌های گروه بنیاد بکارگیری شدند. برخی دیگر از این جوانان نیز در اتاق فکر برخی مجموعه‌های وابسته به بنیاد مستضعفان از جمله بنیاد علوی، بانک سینا، هلدینگ پایا صنعت سینا، موسسه دانشمند، پژوهشکده تاریخ معاصر و شرکت مالی و سرمایه گذاری سینا بکارگیری شده اند.

از جمله دوره‌های در نظر گرفته شده برای جوانان مستعد گروه بنیاد می‌توان به خلاقیت و کارآفرینی دانش بنیان، مباحث حقوقی و قوانین ناظر بر بنیاد، بازاریابی و تجارت و برگزاری دوره‌های اخلاق اداری و فرهنگ سازمانی می‌توان اشاره کرد.