به گزارش مهر، حسن خسروجردی امروز در نشست خبری درباره تبعات تحریم صادرات نفت خام ایران به کشورهای عضو اتحادیه اروپا با یادآوری اینکه این طرح خصمانه از ۵ ماه آینده عملیاتی خواهد شد، گفت: در این طرح جدید کشورهای عضو اتحادیه اروپا، تنها دولتها از خرید نفت خام از ایران منع شدهاند اما محدودیتی برای فروش نفت به شرکتهای نفتی همچون توتال و یا شل اعمال نشده است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی ایران با اعلام اینکه در حال حاضر تحریم مستقیم خرید نفت از ایران در دستور کار اروپا قرار ندارد، تصریح کرد: به نظر می‌رسد برخی از دولت‌های غربی قصد دارند با راه‌اندازی طرح تحریم نفت از این اقدام بهره برداری سیاسی انجام دهند.

وی با تاکید بر اینکه گران شدن بهای جهانی نفت قطعاً به زیان اقتصاد کشورهای اروپایی است، اظهار داشت: قطع صادرات نفت ایران به اروپا به کشور ضرر نمی رساند.

خسروجردی همچنین از بخش خصوصی به عنوان پارتیزان‌های دولت برای مقابله با تحریم نفتی اروپا یاد کرد و افزود: دولت می‌تواند با مارکت بخش خصوصی تحریم‌های نفتی اتحادیه اروپا را دور بزند و به جای شرکت ملی نفت ایران بخش خصوصی اقدام به فروش نفت یا فرآورده‌‌های نفتی به کشورهای اروپایی بکند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه اخیراً پیشنهادی به وزارت نفت برای خرید حدود ۲۰ درصد نفت خام صادراتی ایران به بازارهای جهانی داده شده است، تاکید کرد: در صورت موافقت دولت با این پیشنهاد ضمن حذف دلار از مبادلات نفتی نفت توسط بخش خصوصی به طور ریالی خریداری و صادر می‌شود.

این فعال اقتصادی همچنین با یادآوری اینکه همزمان با افزایش قیمت جهانی نفت به مرز بیش از۱۲۰ دلار سود پالایشگاه‌های بزرگ نفت جهان به ویژه در اروپا به شدت کاهش می‌یابد گفت: در صورتی که قیمت نفت به ۱۵۰ دلار افزایش یابد قطعاً بسیاری از پالایشگاه‌های اروپایی تعطیل یا ورشکسته می‌شوند.

خسروجردی همچنین با یادآوری اینکه درصورت ورشکستگی پالایشگاه‌های اروپایی بازار بالقوه‌ای برای صادرات فرآورده‌های نفتی ایران به اروپا فراهم می‌شود، تصریح کرد: در شرایط فعلی اروپا تمرکز خود را بر روی تحریم شرکت ملی نفت ایران قرار داده که در این شرایط بخش خصوصی می‌تواند وارد بازار جهانی نفت شود.

احتمال توقف صدور فرآورده‌های نفتی به اروپا

وی همچنین در پاسخ به پرسش مهر درباره احتمال توقف صادرات برخی از فرآورده‌های نفتی ایران به اروپا توضیح داد: قطعاً ‌بخش خصوصی برای مقابله با تحریم‌های خصمانه اتحادیه اروپا با دولت هماهنگی می‌کند و در صورتی که دولت تشخیص دهد امکان توقف صادرات قیر و برخی از فرآورده‌های نفتی به اروپا فراهم می‌شود.

خسروجردی با یادآوری اینکه تعیین سیاست عدم فروش فرآورده‌های نفتی و قیر به برخی کشورهای اروپایی که در قبال ایران تصمیمات خصمانه یا داشتن توسط دولت تعیین می‌شود تاکید کرد: ‌ شاید هم سیاست دولت آن باشد که در شرایط فعلی تحریم به جای شرکت‌های دولتی بخش خصوصی وارد بازار نفت و فرآورده‌های نفتی اروپا شود.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی ایران همچنین در پاسخ به سئوال دیگر مهر از احتمال کاهش بهای جهانی نفت خبر داد و افزود: قطعاً ‌دولت نمی‌تواند به تنهایی با تحریم نفتی اتحادیه اروپا مقابله کند.

این فعال اقتصادی در ادامه با اشاره به دستورات وزیر نفت برای برداشتن موانع پیش روی سواپ و ترانزیت فرآورده‌های نفتی ایران، اظهار داشت: در حال حاضر در بدنه برخی از شرکت های نفتی مقاومت‌هایی برای ورود بخش خصوصی به بازار جهانی سواپ و ترانزیت نفت و فرآورده‌های نفتی توسط بخش خصوصی وجود دارد.

خسروجردی در پایان با اشاره به کمبود قیر در داخل کشور همزمان با افزایش تولید نفت کوره در پالایشگاههای داخلی، خاطرنشان کرد: وزارت نفت نرخ حق سواپ را افزایش قابل توجهی داده که این موضوع منجر به کاهش سواپ فرآوردههای نفتی کشور شده است.