برای معامله امن در زمینه املاک این توصیه‌ها را بخوانید

خرید و فروش املاک دارای نکته‌هایی است که در صورت رعایت آنها می‌توانید از امن بودن معامله مطمئن باشید. در هر معامله‌ احتیاط‌هایی لازم است تا امکان کلاهبرداری و سودجویی به صفر برسد و سرسری گرفتن هر کدام ممکن است عواقب جبران‌ناپذیر داشته باشد. اگر واسطه معامله شما سایت دیوار است باید به این نکته توجه کنید که دیوار هیچ مسئولیتی در انجام این معاملات ندارد و نمی‌توان به خاطر اعتماد به این سایت احتیاط را کنار گذاشت.

در معامله املاک چه بحث خرید و فروش مطرح باشد و چه اجاره باید ملاحظاتی را در نظر گرفت. اول اینکه باید مظنه قیمت مسکن در محله‌ای که قصد اجاره یا خرید دارید دستتان باشد تا فریب قیمت پایین یا بالای درج شده در آگهی را نخورید. اگر قیمت یک آگهی پایین‌تر از قیمت بازار بود به هیچ وجه قبل از دیدن ملک برای نگهداری آن از سوی خریدار یا اجاره دهنده، بیعانه نپردازید. معمولا کلاهبرداران با ارائه قیمت کم در یک آگهی سر مشتری‌های بسیاری کلاه می‌گذارند. نباید به صرف اینکه مبلغ بیعانه کم است یا ملک آنقدر ارزش دارد که پولی گرو گذاشته شود، به این موضوع تن دهید.

قدم بعدی دیدن ملک و اطمینان از این نکته است که آگهی‌دهنده مالک واقعی ملک است و این مساله که ملک در وثیقه یا اجاره شخص دیگری نیست و شریک دیگری وجود ندارد. با دیدن اوراق هویت فروشنده یا موجر و با چک کردن اسناد مربوط به خانه و تطابق آن با مشخصات آگهی‌دهنده می‌توان به این اطمینان رسید. اگر خانه از طریق ارث به مالک رسیده دیدن گواهی انحصاروراثت الزامی است.

در خرید و فروش املاک،برای رد و بدل کردن هر نوع پولی از فروشنده رسید مهر و امضا شده تحویل بگیرید و قبل از هر چیز از ممنوع‌المعامله نبودن او مطمئن شوید. هر شرایطی که برای خرید و فروش می‌گذارید باید در قرارداد مشترک ذکر شود و به قول و شرط شفاهی به هیچ وجه اعتماد نکنید. قبل از انجام معامله از سالم بودن تاسیسات و هرآن چیزی که لازم است در یک خانه سالم باشد، اطمینان حاصل کنید چرا که بعد از عقد قرارداد، اگر تصمیم به فسخ آن گرفتید احتمالا باید جریمه‌ای را بپردازید که در قرارداد ذکر شده.

حتما برای ثبت قولنامه نزد مشاور مسکن بروید. قرارداد باید مهر مشاور املاک را داشته باشد و به گواهی دو شاهد برسد. و در این قراداد یا قولنامه باید روز و ساعت حضور در دفتر اسناد رسمی ذکر شود و جریمه‌ای برای عدم حضور در زمان مقرر تعیین گردد.

چنانچه فروشنده یا موجر ملکی هستید باید از توان مالی خریدار نسبت به پرداخت مبلغ تعیین شده اطمینان پیدا کنید و در قولنامه برای عدم پرداخت شرط و شروطی تعیین نمایید. رعایت این نکته هم ضروری است که قبل از دریافت تمامی مبلغ کلید و اسناد خانه را به خریدار تحویل ندهید.

رعایت این نکات و کمک گرفتن از کسانی که در بحث خرید و فروش املاک با مسائل حقوقی آن آشنایی کامل دارند می‌تواند به شما این اعتماد را بدهد که در معامله‌ای که پیش رو دارید هیچ ضرر و زیانی را تجربه نخواهید کرد.

 

 

رپورتاژ آگهی ویرلن