عرضه نفت در بورس به پنجمین مرحله خود رسید

 عرضه نفت در بورس انرژی رویداد به نسبت جدید در این بخش شمرده می‌شود که با وجود ایده ابتدایی آن از سال‌ها پیش در نیمه دوم سال جاری رنگ حقیقت به خود گرفت.

موضوعی که با اجرایی شدن آن اهداف ارزشمندی برای صنعت نفت دنبال می‌شود تا با تحقق آن‌ها شاهد توسعه چشمگیر این صنعت باشیم.

بررسی‌های عرضه نفت در بورس انرژی نشان می‌دهد دور نخست عرضه نفت در اوایل آبان ماه به میزان یک میلیون بشکه و به قیمت پایه ۷۹.۱۵ سنت عرضه شد که این روند در دور دوم به ۷۰۰ هزار بشکه نفت به قیمت پایه ۶۴.۹۷ دلار، دور سوم به ۳۵ هزار بشکه‌ای نفت سبک با قیمت پایه ۵۲.۴۲ دلار، دور چهارم به ۳۵ هزار بشکه و با قیمت پایه ۵۶ دلار و ۲۴ سنت برای هر بشکه عرضه شد.

عرضه‌هایی که در هر دوره و در جهت بهبود فرآینده واگذاری تغییراتی را برای متقاضیان به دنبال داشته که از نمونه‌های آن می‌توان به تغییر در طریقه تسویه به صورت ارزی یا ریالی و مدت زمان پرداخت اعتباری اشاره کرد.

در ادامه روند واگذاری و طی اطلاعیه پنجمین عرضه نفت خام سبک شرکت ملی نفت ایران در رینگ بین الملل بازار فیزیکی بورس انرژی با پیش پرداخت ۶ درصد و امکان تسویه ۱۰۰ درصد ریالی و مدت تسویه حساب از زمان بارگیری ۹۰ روز از ویژگی‌های این طرح است که یک میلیون بشکه نفت خام سبک با حجم خرید حداقل تعداد ۳۵ هزار بشکه و قیمت پایه ۵۶ دلار و ۸۱ سنت برای هر بشکه تعیین شده است.

همچنین در جلسه علنی روز گذشته مجلس و در جریان بررسی لایحه بودجه سال آینده با الحاق بندی به لایحه بودجه، دولت مکلف به عرضه ماهانه حداقل دو میلیون بشکه نفت خام سبک، دو میلیون بشکه نفت خام سنگین و دو میلیون بشکه میعانات گازی پارس جنوبی در بورس انرژی از سال آینده شده است.

بر اساس بند الحاقی۱ تبصره ۱، وزارت نفت مکلف شد در سقف بند (ب) این تبصره به صورت ماهانه حداقل دو میلیون بشکه نفت خام سبک، دو میلیون بشکه نفت خام سنگین و دو میلیون بشکه میعانات گازی پارس جنوبی را به صورت منظم و مستمر با امکان تسویه صد درصد ریالی یا ارزی در رینگ بین الملل بورس انرژی در چهارچوب قوانین و مقررات سازمان بورس و اوراق بهادار عرضه و گزارش عملکرد این بند را هر سه ماه یک‌بار به کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ارائه کند.

این بند از لایحه بودجه به معنای افزایش عرضه نفت در بورس انرژی و استفاده بیشتر از ظرفیت‌های بورس انرژی است که به دنبال خود بخش خصوصی قوی را می‌طلبد.