حمایت روسیه از سازوکار مالی اتحادیه اروپا برای ایران

 سرگی ریابوکوف با بیان اینکه اینستکس پنجره تازه‌ای را به روی روسیه گشوده‌است گفت مکانیزم مالی اروپایی ها فرصت های جدیدی را برای همکاری‌های تجاری ایران با کشورهای ثالث ایجاد می‌کند.

مکانیزم مالی اتحادیه اروپا با هدف تسهیل تجارت با ایران و دور زدن تحریم‌های آمریکا توسط سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه وآلمان ایجاد شده است. ریابوکوف گفت کشورهای اروپایی متعهد به انجام تعهدات خود هستند.

در آخرین روز ماه ژانویه سال جاری، سه کشور اروپایی در رومانی از مکانیزم مالی همکاری خود با ایران رونمایی کردند که فرانسه میزبان این نهاد، آلمان مدیر آن و انگلیس وظیفه نظارت بر این ساز و کار را بر عهده خواهد داشت.

پیش از روسیه، کشورهای متعدد دیگری از راه اندازی اینستکس حمایت کرده بودند. ژنگ مینگ، سفیر چین در اتحادیه اروپا در مصاحبه با فایننشیال تایمز گفته است فکر می‌کند شرکت‌های چینی برای استفاده از این مکانیزم مشتاق باشند. سخنگوی وزارت خارجه چین نیز از راه اندازی اینستکس استقبال کرده است.

وزیر خارجه اتریش نیز با حمایت از راه‌اندازی این ساز و کار، خواهان گسترش نقش یورو در مبادلات جهانی شده است. وی اظهار امیدواری کرده که با راه‌اندازی این مکانیزم، مسیر برای تعامل شرکت‌های متوسط و کوچک اروپایی با ایران هموار شود. هند و ترکیه نیز از دیگر کشورهایی هستند که از این مکانیزم استقبال کرده اند و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه از آمادگی کشورش برای پیوستن به اینستکس خبر داده است.