قیمت هر کیلو مرغ چند؟

محمد یوسفی رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی ، درباره آخرین تحولات بازار مرغ اظهار کرد:  امروز نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۹ هزار و ۷۰۰ تا ۱۰ هزار و ۲۰۰، مرغ آماده به طبخ میدان بهمن ۱۳ هزار و ۷۰۰ و خرده فروشی‌ها از ۱۴ هزار و ۵۰۰ تا ۱۶ هزار تومان متغیر است.

وی افزود: تا زمانیکه پشتیبانی امور دام اقدام به توزیع مرغ گرم با نرخ مصوب ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان در میادین میوه و تره بار کند، پیش بینی می‌شود که قیمت مرغ حداکثر ۳ تا ۵ درصد بسته به میزان عرضه و تقاضا در نوسان باشد.

یوسفی ادامه داد: اگر شرکت پشتیبانی امور دام اقدام به توزیع مرغ نمی‌کرد، بی شک قیمت مرغ از نرخ‌های کنونی بالاتر می‌رفت.

رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی با اشاره به اینکه استان تهران تنها ۳۰ درصد مرغ مورد نیاز خود را تولید می‌کند، بیان کرد: با توجه به آنکه مابقی نیاز کشور از سایر استان‌ها تامین می‌شود، از این رو در ایام عید به دلیل کمبود عرضه قیمت مرغ با نوساناتی در بازار روبرو خواهد شد که از استانداران تقاضا داریم که از عرضه مرغ به استان تهران امتناع نکنند.

یوسفی با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه مرغ شب عید وجود ندارد، افزود: با توجه به آنکه میزان جوجه ریزی در دی و بهمن نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش داشته است، از این رو نگرانی مبنی بر کمبود عرضه در بازار نداریم.

این مقام مسئول، قیمت واقعی هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری را ۹ هزار و ۵۰۰ و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها را ۱۳ هزار و ۵۰۰ تا ۱۴ هزار تومان اعلام کرد و افزود: اگرچه بسیاری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی حداکثر قیمت هر کیلو مرغ را ۱۲ هزار تومان می‌دانند، اما به سبب افزایش هزینه‌های تولید و نوسان نرخ نهاده های دامی امکان عرضه مرغ با چنین نرخی در بازار وجود ندارد.

رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی با اشاره به اینکه بازار نهاده‌های دامی همچنان آشفته است، اظهار کرد: هم اکنون نهاده‌های دامی با نرخ‌های بالاتر از قیمت مصوب در بازار آزاد عرضه می‌شود که برخی توزیع کنندگان برای آنکه ردپایی از خود به جا نگذارند، در فاکتور نرخ مصوب را درج می‌کنند و مبلغ بالاتر به صورت نقدی می‌گیرند.

یوسفی در پایان تصریح کرد: هم اکنون هر کیلو ذرت با نرخ یک هزار و ۳۵۰ و کنجاله سویا با قیمت ۲ هزار و ۴۰۰ تومان تحویل بنادر می‌شود این در حالی است که متاسفانه در بازار هر کیلو ذرت با نرخ یک هزار و ۷۰۰ تا یک هزار و ۸۰۰ و کنجاله سویا ۳ هزار و ۳۰۰ تا ۳ هزار و ۵۰۰ تومان در اختیار مرغداران قرار می‌گیرد که این امر بر افزایش هزینه‌های تولید دامن می‌زند.