ممنوعیت پرورش ماهی در سدهای آب شرب!

 وزارت نیرو با اجرای طرح پرورش ماهی در سدهای شرب مخالف بوده و در این رابطه مجوزی صادر نکرده است؛ ایجاد آلودگی توسط ماهی‌ها و مغذی شدن مخزن سد بر اثر مواد خوراکی و در نتیجه افت کیفیت آب، عمده‌ترین دلایل عدم اعطای مجوز وزارت نیرو به این طرح‌هاست.

در این باره چندی پیش بود که تقی عبادی - مدیرکل دفتر استانداردها و طرح‌های آب و آبفای وزارت نیرو - با اشاره به تغییر شرایط کیفی آب سدها بر اثر اجرای طرح پرورش ماهی در قفس گفته بود: پسماندهای غذایی و فضولات ایجاد شده توسط ماهی‌ها می‌تواند منجر به افزایش توده‌های جلبکی، کاهش اکسیژن آب و ایجاد شرایط بی‌هوازی در مخزن و در نتیجه افت کیفیت آب و ایجاد بو و طعم در آن شود که مستلزم هزینه‌های چند برابری جهت بهبود کیفیت به‌ویژه برای مصارف شرب است.

به گفته او در شرایط کاهش ورودی به سدها و به دلیل نوسانات تراز آب در مخازن، ناچار به آبگیری از رقوم‌هایپایین‌تر هستیم، بنابراین با مشکل بی‌هوازی شدن آب به ویژه در لایه‌های پایین مواجه می‌شویم.

مدیرکل دفتر استانداردها و طرح‌های آب و آبفای وزارت نیرو با بیان این‌که آئین‌نامه آبزی‌پروری در مخازن سدها و شبکه‌های آبیاری و زهکشی با هدف غیرشرب با همکاری وزارت نیرو، سازمان محیط زیست و سازمان شیلات ایران تنظیم و ابلاغ شده است، گفت: هرگونه فعالیت آبزی‌پروری در مخازن با هدف غیرشرب باید بر اساس مطالعات و فرایندهای تعریف شده در آئین‌نامه مذکور صورت گیرد.

بر این اساس و به گفته مسؤولان تا زمانی که نتایج بررسی‌ها مطابق آئین نامه مذکور، اجرای اینگونه طرح‌ها را تأیید نکرده است، اقدام اجرایی در این زمینه به صلاح نبوده و توصیه نمی‌شود.