حرکت نزولی در بازار ارز

 دیروز تا ساعت ۳ بعدازظهر هر دلار آمریکا ۴۰۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و با نزول از مرز ۱۳ هزار تومانی در محدوده ۱۲ هزار و ۷۵۰ تومان قرار گرفت. آخرین‌بار که قیمت دلار در کانال ۱۲ هزارتومانی نوسان کرده بود، به تاریخ ۲۸ بهمن بازمی‌گشت. آن‌سوتر در بازار سکه نیز این فلز گرانبها ۹۵ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد تا ضمن پایین رفتن از کانال ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی به قیمت ۴ میلیون و ۳۹۵ هزار تومانی برسد.

دیروز نوسانات رفت و برگشتی بازار زیاد بود و برخی معامله‌گران از برگشت قیمت دلار و سکه پس از ساعت ۳ بعدازظهر خبر دادند. در روزهایی که نوسان بازار زیاد شده است، معاملات پشت‌خطی بعضا تا ساعت ۸ شب ادامه پیدا می‌کند و میزان تغییرات قیمتی پس از ساعت ۳ بعدازظهر به دلیل عدم فعالیت بازارساز، بالاتر از وقت فعالیت رسمی بازار است. با این حال، قیمت‌های پشت‌خطی معمولا اصالت و پشتوانه کافی را ندارند و بیشتر به قصد خالی کردن خریدها در قیمت‌های بالاتر یا جوسازی برای تحت‌تاثیر قرار دادن معاملات روز بعد صورت می‌گیرند.

  کف قیمت دلار

روز دوشنبه دلار معاملات خود را در محدوده ۱۳ هزار و ۱۰۰ تومانی آغاز کرد، ولی با افزایش فروش‌ها به یکباره قیمت به زیر مرز ۱۳ هزار تومانی رفت و حدود ساعت یک بعدازظهر حتی عدد ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومانی نیز برای دلار به ثبت رسید که کف قیمت دیروز بود.  با برخورد دلار به  این نقطه برخی از تحلیلگران فنی با احتیاط توصیه به خرید کردند و حداقل تا سه بعدازظهر روند نزولی متوقف شد. قیمت دلار در معاملات عمده کف بازار در ساعت یاد شده ۱۲ هزار و ۷۵۰ تومان بود. پس از ساعت ۴ بعدازظهر برخی فعالان عنوان کردند که قیمت تا ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان افزایش داشته است.سکه نیز دیروز در محدوده۴ میلیون و ۴۶۰هزار تومان معاملات خود را آغاز کرد ولی پیش از ساعت ۱۲ ظهر به زیر کانال ۴ مییلیون و ۴۰۰ هزار تومان رفت و تا محدوده ۴ میلیون و ۳۶۰ هزار تومانی نیز افت کرد. مطابق با برگشت دلار، سکه تمام بهارآزادی نیز در ساعات انتهایی روز با قیمت‌های بالاتری معامله شد. در کنار افت دلار، یکی دیگر از عواملی که قیمت سکه را دیروز تحت‌فشار قرار داد، نزول بهای اونس در بازارهای جهانی تا ساعت ۳ بعدازظهر به زیر محدوده هزار و ۲۹۰ دلاری بود.

  نزول ۸۵۰ تومانی طی ۲ روز

شاخص ارزی که روز یکشنبه ۴۵۰ تومان از ارزش خود را از دست داده بود، روز دوشنبه  ۴۰۰ تومان افت دیگر را نیز تجربه کرد تا میزان نزول آن طی ۲ روز کاری به ۸۵۰ تومان(معادل ۲/ ۶ درصد) برسد. به گفته فعالان، یکی از مهم‌ترین عواملی که در این روز موجب افزایش فروش دلاردر بازار داخلی شد، افت قیمت حواله درهم بود. نرخ حواله درهم یکی از مهم‌ترین متغیرهایی است که از همان ابتدای روز توسط معامله‌گران بازار داخلی رصد می‌شود. روز گذشته نیز فروش حواله درهم زیاد بود و قیمت این ارز به‌راحتی در مقطعی به زیر ۳ هزار و ۵۰۰ تومان رفت. جالب آن بود که با بازگشت قیمت درهم از کف ۳ هزار و ۴۸۰ تومانی، قیمت دلار در بازار داخلی نیز تغییر مسیر داد. دیگر عاملی که در این۲ روز منجر به نزول شدید قیمت دلار شد، افزایش عرضه ارز در بازار داخلی بود. به گفته فعالان، صرافی‌های منتخب بازارساز در روزهای اخیر عرضه خود را بالا برده‌اند. افزون بر این، برخی از افراد عادی نیز در۲ روز اخیر به واسطه افت شدید قیمت، موقعیت فروش گرفته‌اند تا خود را از خطر افت بیشتر قیمت مصون نگه دارند. در این میان، عده‌ای از معامله‌گران این موضوع را برجسته می‌کنند که ۲ روز پس از اظهارات رئیس‌کل بانک مرکزی قیمت در بازار داخلی سیر نزولی گرفته است. از نظر آنها بانک مرکزی برای قدرت‌نمایی و بالا بردن اعتبار خود میزان عرضه ارز را افزایش داده است. البته به‌طور طبیعی در ماه انتهایی سال انتظار می‌رود پتروشیمی‌ها نیز عرضه خود را بالا ببرند. باید دید مبارزه قیمتی که در آستانه مرز ۱۳ هزار تومانی در بازار شکل گرفته، منجر به بازگشت قیمتی خواهد شد یا دلار امروز نیز به حرکت نزولی خود ادامه خواهد داد.