پیش‌بینی رشد ۱۰.۵درصدی مصرف بنزین در سال آینده

محمدرضا موسوی‌خواه مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی امروز با اشاره به اینکه پیش‌بینی‌ها برای سال ۹۸ با نوسان یک درصد محقق شد، گفت: مصرف بنزین در سال ۹۷ به طور میانگین ۸۷.۸ میلیون‌لیتر در روز بود که ما پیش‌بینی کرده بودیم، مصرف بنزین به ۸۸ میلیون لیتر برسد.

وی همچنین با اشاره به مصرف نفت‌گاز در سال ۹۷ گفت: رشد مصرف نفت‌گاز در سال ۹۷ به میزان ۵.۹درصد بود.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به اینکه رکورد مصرف بنزین در سال ۹۷ در تیرماه شکسته شد، تصریح کرد: در تیرماه گذشته مصرف بنزین به ۱۲۱ میلیون لیتر رسید.

موسوی‌خواه همچنین با اشاره به اینکه در سال ۹۸ نیز قول می‌دهیم که تمام تلاش خود را به  کار بندیم تا مشکلی برای مسافران نوروزی پیش نیاید، خاطرنشان کرد: براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته ما آمادگی مصرف ۳۰درصد رشد در سی‌ان‌جی را داشتیم، اما متأسفانه این رشد به مصرف محقق نشد.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه در سال جاری شاهد کمترین مشکل در عرضه سوخت بودیم، افزود: برای اولین‌بار نظام پرداخت‌های ما از حالت کارمزدی به حق‌العمل‌کاری تغییر پیدا کرد.

این مقام مسئول با اشاره به تأمین سوخت نیروگاه‌ها نیز گفت: سال ۹۷ کم سابقه‌ترین سال در تأمین سوخت نیروگاه‌ها بود.

موسوی‌خواه ادامه داد: یکی دیگر از فعالیت‌هایی که در سال ۹۷ انجام دادیم، قطع واردت بنزین بود که به طور میانگین روزانه ۱۲ میلیون لیتر بنزین سوپر وارد کشور می‌کردیم که من به مردم عزیزمان اعلام می‌کنم، برای سال ۹۸ تمام بنزین سوپر مورد نیاز از داخل کشور تأمین می‌شود.

وی با اشاره به تمهیدات اندیشیده شده برای تعطیلات نوروز گفت: در سال گذشته شش جایگاه سیار در جاده چالوس احداث کرده بودیم که امسال نیز قصد داریم همین تعداد جایگاه سیار را برپا کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به عرضه سوخت با کارت در جایگاه‌های استان سیستان و بلوچستان گفت: از مسافران محترمی که عازم این استان هستند، درخواست می‌کنم که حتماً کارت سوخت خود را همراه داشته باشند، زیرا کارت آزاد در این استان کم است و مردم باید از کارت سوخت شخصی برای سوخت‌گیری استفاده کنند.

موسوی‌خواه در بخش دیگری از صحبت‌های خود به آمار تولید اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون روزانه ۲۵ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ در کشور تولید می‌شود و ۲۰ میلیون لیتر نیز نفت‌گاز با استاندارد یورو ۴ در پالایشگاه‌های کشور تولید می‌شود که ۵۵۷ جایگاه سوخت در کشور نفت‌گاز با استاندارد یورو عرضه می‌کنند.

وی با اشاره به رشد مصرف بنزین در سال ۹۷ گفت: در سال ۹۷ به طور میانگین ۹.۵ درصد رشد مصرف بنزین را نسبت به سال ۹۶ شاهد بوده‌ایم که در ۲۸ اسفند سال ۹۶ مصرف بنزین به ۱۱۶ میلیون لیتر رسید و در ۱۲ فروردین سال ۹۷ نیز شاهد مصرف ۱۱۰ لیتری بنزین در کشور بودیم و در تیرماه نیز رکورد مصرف بنزین شکسته شد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ادامه داد: پیش‌بینی کردیم امسال نیز در روزهای پایانی اسفند مصرف بنزین به ۱۱۰ میلیون لیتر برسد و در طول تعطیلات نوروز نیز مصرف بنزین به ۱۰۷ میلیون لیتر در روز خواهد رسید که پیش‌بینی ما برای تعطیلات رشد ۱۲ درصدی مصرف بنزین است.

موسوی‌خواه با اشاره به رشد مصرف فرآورده در نیروگاه‌ها گفت: ۷ میلیارد لیتر در سال ۹۷ فرآورده‌ به نیروگاه‌ها تحویل دادیم که از این میزان ۵.۵ میلیارد لیتر آن گازوئیل بود.

وی ابراز امیدواری کرد، در سال ۹۸ احتمال صادرات بنزین از طریق بورس انرژی وجود دارد و امیدواریم که بتوانیم در سال ۹۸ این خبر را به مردم عزیز اعلام کنیم.