هزینه شب عید یک خانواده چه قدر است؟ + جزئیات

گروه اقتصادی- تنها چند روز به عید باستانی ایرانیان باقیمانده و بازار فروش اقلام مصرفی این روزها حسابی داغ است.

به گزارش افکارنیوز؛ حال اگرچه مسئولان دم از ثبات قیمت ها می زنند اما با شنیدن پای بهار و بوی نوروز در بازار ول وله به راه می افتد چرا که هنوز قیمت اقلام مصرفی در روزهای پایانی آنقدر بالاست که در سبد خانوارها حسابی قدرت نمایی می کند.

گزارش میدانی حاکی از آن است که قیمت آجیل مخلوط در نقاط مختلف شهر متفاوت است به طوریکه از 68 هزار تومان شروع و به 150 هزار تومان می رسد.

همچنین قیمت تخمه ژاپنی 25الی 30 هزار تومان، پسته کله قوچانی 175 هزار تومان، بادام هندی 167هزار تومان، تخمه کدو گوشتی 35 هزار تومان، بادام زمینی 35 هزارتومان، فندوق 76 هزار تومان در بازار به فروش می رسد.

در کنار آجیل بازار شیرینی و قنادی ها حسابی داغ است به طوریکه می توان گفت شیرینی و شکلات هم یکی دیگر از آداب دیرینه ایرانیان در سفره های نوروز است که به طوری که برای مصرف یک کیلو شیرینی گل محمدی 21 هزا رو 500 تومان ناقابل پرداخت کنیم.

گفتنی است که بازار میوه نیز که در برخی مواقع در دست دلالان است و قیمت آن ساعت به ساعت تغییر میکند اما اکنون هر کیلو سیب 6 هزار تومان و پرتقال از 3 هزار و 800 در بازار میوه و تره بار به فروش می رسد .

یکی از بازارهایی که نزدیک عید جیب مشتریان را خالی می کند بازار پوشاک است که طبق آمار اعلام شده افزایش قیمت در پوشاک داخلی ۶۰ تا ۷۰ درصد و در اجناس خارجی بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ درصد بوده است.به طور مثال میانگین قیمت شلواری که در سال گذشته ۷۰ هزار تومان بوده امسال به ۱۲۰ هزار تومان رسیده است، افزایش قیمت در اجناس خارجی نیز نزدیک به ۳ برابر بوده است.

قدرت خرید مردم در زمینه پوشاک در مقایسه با سال گذشته به یک سوم کاهش یافته است و به دلیل افزایش قیمت مواد غذایی در چند ماه گذشته تهیه پوشاک در اولویت‌‌های بعدی قرار دارد.

مردم در شب عید وضعیت سختی دارند و اقشار کارگزی با مشکلات معیشتی بسیاری روبرو هستند، دولت در هفته آخر سال به نظر می رسد باید با نظارت دقیق بر قیمت ها و همچنین عرضه میوه در بازار از سختی این روزهای معیشتی مردم بکاهد.