گرانی بلیت، مسافران را به جاده کشاند

 البته افرادی که خودروی شخصی دارند، با احتساب هزینه بنزین که هنوز افزایشی نیافته، راهی سفر شده‌اند. بلیت هواپیما هم برای افرادی که سفرهای دور و دراز را انتخاب می‌کنند، با وجود تفاوت نرخ‌ها، هزینه‌ای است که به‌هر‌حال باید از جیب بپردازند.

 در این گزارش قصد داریم نگاهی داشته باشیم به نرخ بلیت‌ها و مسیرهای پرترددی که مسافران اغلب در تعطیلات نوروز آنها را انتخاب می‌کنند. البته این نکته را هم باید در نظر بگیریم که برخی سفرها، تلفیقی است و مسافران ممکن است از هواپیما یا قطار و اتوبوس و... در یک سفر مشخص استفاده کنند.

گران‌ترین بلیت‌ها برای سفر

یکی از سریع‌ترین راه‌ها برای رسیدن به مقصد و خریدن زمان برای گذران تعطیلات، انتخاب هواپیماست. براساس تمهیداتی که برای تعطیلات نوروز در نظر گرفته شده، قیمت بلیت آذرماه، ملاک نرخ پروازهای نوروزی خواهد بود و هرگونه نرخی بالاتر از آن، تخلف است. علاوه بر اینکه اسامی سایت‌های مجاز و معتبر فروش بلیت هواپیما در سایت سازمان هواپیمایی کشوری قرار دارد و ممکن است بلیتی که از سایت‌های غیر‌مجاز خریداری می‌شود، جعلی باشد و اصلا پروازی برای آن سفر وجود نداشته باشد؛ بنابراین هشدار می‌دهد که مسافران به این نکته توجه داشته باشند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفته است: با هماهنگی ایرلاین‌ها، حداقل و حداکثر قیمت بلیت هواپیمای سفرهای نوروزی بر مبنای نرخ‌های آذر در بازه بین صد تا 800 هزار تومانی در نظر گرفته شده است و از‌آنجایی‌که در تعطیلات نوروز معمولا هواپیماها یک سر خالی تردد می‌کنند و بلیت برگشت معمولا با کف قیمت فروخته می‌شود؛ بنابراین شرکت‌های هواپیمایی یک دامنه قیمتی شامل کف و سقف قیمت برای سفرهای نوروزی تعیین کرده‌اند.‌مقصود اسعدی‌سامانی همچنین خبر داده با اینکه فروش چارتری ممنوع شده؛ اما به سبب مسیرهای پرتردد در قشم و کیش، فروش بلیت چارتری در این مسیرها ممنوعیت ندارد.

رضا جعفرزاده، سخنگوی سازمان هواپیمایی، با اشاره به اینکه ایام پیک پرواز نوروزی امسال از 25 اسفندماه 97 آغاز و تا 17 فروردین 98 ادامه دارد از مسیرهای پرتردد داخلی خبر می‌دهد و می‌گوید: مشهد، شیراز، اهواز، تبریز، کیش و اصفهان از پرترافیک‌ترین مقاصد نوروزی هستند. به گفته او 20‌هزار‌‌و 959 مجوز پرواز برنامه‌ای و فوق‌العاده برای نوروز سال 98 تاکنون صادر شده است. طبق بررسی بلیت‌های خریداری‌شده خارجی هم، ترکیه در چهار شهر اصلی، نجف و دوبی از مهم‌ترین مقاصد سفر مسافران نوروزی به شمار می‌روند.

‌ مسافرتی آرام با قطار

قطار یکی از جذاب‌ترین وسایلی است که برای گشت‌و‌گذار و لذت‌بردن از مسیر، می‌توان از آن بهره برد. تهران- مشهد، تهران-بندرعباس، تهران- شیراز و تهران-اهواز، چهار مسیر پرتقاضا و پرتردد سفر با قطار به شمار می‌روند. تنها مسیر قطار بین‌المللی ایران هم از مبدأ تبریز به وان است که نرخ آن با دلار محاسبه می‌شود و متغیر است؛ اما به گفته مدیرکل برنامه‌ریزی و نظارت بر خدمات مسافری راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران احتمالا به‌زودی، تبریز-نخجوان هم دوباره فعال خواهد شد.

علی کاظمی‌منش درباره میزان افزایش نرخ بلیت‌های قطار این‌گونه می‌گوید:‌ از یکم تیر 97، 10 درصد قیمت بلیت‌ها افزایش یافته و بر‌اساس‌آن هم، قیمت بلیت قطار افزایش یافته است. البته چند سالی است که قیمت بلیت‌های قطار شناور شده است. به این معنا که نمی‌توانید قیمت قطار را در یک روز با روز دیگر مقایسه کنید. در واقع در یک روز پرتقاضا، افزایش نرخ بلیت‌ها تا 30 درصد هم می‌تواند افزایش یابد؛ اما در روزهای کم‌تردد و خلوت، میزان تخفیف‌ها بسیار بالا خواهد بود. به بیانی دیگر، ممکن است بلیت یک قطار 130 هزار تومان در یک روز پرتقاضا باشد و در یک روز خلوت، با همان امکانات به 50 هزار تومان نیز کاهش یابد؛ اما به طور کلی می‌توان گفت بالاترین قیمت‌ها در شبکه ریلی مربوط به قطارهای پنج‌ستاره و کمترین قیمت نیز مربوط به قطارهای اتوبوسی است.

 جذابیت‌های سفر دریایی

سفر با کشتی هنوز در ایران باب نشده و شاید یکی از علل آن، نبود زیرساخت‌های مسافرت‌های دریایی در ایران است، بااین‌حال این روزها سفرهای دریایی در جنوب ایران از بندرعباس یا بوشهر به جزایر ایران به‌شدت با استقبال روبه‌روست. به گزارش روابط عمومی سازمان بنادر استان هرمزگان، بلیت مسیر دریایی بندرعباس به قشم و برعکس، با قیمت 17هزارو 500تومان و بندرعباس به هرمز و برعکس، با قیمت 10 هزار تومان فروخته می‌شود.

‌ حمل‌ونقل جاده‌ای، ارزان‌ترین مسیر

حمل‌ونقل جاده‌ای که پراستقبال‌ترین مسیر از سوی مسافران نوروزی است و 90 درصد ترددها را به خود اختصاص می‌دهد، مهم‌ترین مسیری است که چه در ناوگان عمومی چه با خودروهای شخصی انتخاب می‌شود.

عبدالهاشم حسن‌نیا، رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، از پیش‌بینی رشد ۸ تا ۱۰ درصدی تردد در نوروز ۹۸ نسبت به تعطیلات نوروز سال گذشته خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود ترددها در هفته دوم نسبت به هفته اول تعطیلات، هم‌زمان با موج بازگشتی سفرها و تمرکز سفرهای بازگشتی در روزهای یکشنبه و دوشنبه ۱۱ و ۱۲ فروردین و بخش عمده آنها در روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه ۱۴، ۱۵ و ۱۶ فروردین بیشتر باشد و ادامه موج بازگشتی سفرها تا روز شنبه ۱۷ فروردین ادامه یابد.

افزایش 20 درصدی قیمت بلیت

حسن‌نیا  با اشاره به اینکه میزان حمل‌ونقل عمومی در ایران نسبت به تقاضا اندک است، خبر داده بر همین اساس برای نگهداشت این وسایل، چاره‌ای جز افزایش قیمت نیست. به‌همین‌دلیل هم او می‌گوید امسال در تعطیلات نوروز با افزایش قیمت حدود 20 درصدی، با توجه به مسیر روبه‌رو خواهیم بود که نرخ‌های آن نیز متغیر است. او درباره سفرهای خارجی با اتوبوس نیز خبر می‌دهد، ترکیه، ارمنستان و آذربایجان از مهم‌ترین مسیرهای خارجی هستند که افزایش قیمت بلیت شامل حال آنها هم می‌شود، اما ترکیه تا این لحظه بیشترین تعداد خرید بلیت را به خود اختصاص داده است.

بنزین، اثرگذارترین بخش سفرهای شخصی

برخی افرادی که پیش‌تر حمل‌ونقل در انواع دیگری را امتحان می‌کردند، به‌دلیل افزایش نرخ بلیت‌ها، به جاده پیوسته‌اند و سفر با خودروی شخصی را برگزیده‌اند. در سفر با خودروهای شخصی، بی‌تردید، نرخ بنزین که با تغییری روبه‌رو نشده یکی از مهم‌ترین ملاک‌های انتخاب این روش برای سفر است. مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی ایران از ذخیره‌سازی مناسب فراورده‌های نفتی در سال جاری برای تأمین سوخت نوروزی مسافران خبر داده و می‌گوید: با توجه به افزایش نرخ بلیت سفرهای هوایی، پیش‌بینی می‌کنیم سفرهای زمینی و مصرف بنزین در تعطیلات و ایام نوروز امسال به نحو چشمگیری افزایش یابد.