لزوم افزایش ناوگان ریلی کشور برای پاسخگویی به تقاضای حمل و نقل

 محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در مراسم مبادله تفاهم‌نامه توسعه ناوگان حمل و نقل ریلی برون شهری میان وزارت راه و شهرسازی و سازمان مدیریت و برنامه و بودجه کشور، ضمن تاکید بر اراده کشور برای پایدارسازی اشتغال و توسعه تولید داخل گفت: ایران ظرفیت ارزشمندی در حوزه ریلی دارد، اما اگر این ظرفیت‌ها توسط دولت حمایت و پشتیبانی نشود، طبیعی است نه تنها در مسیر رشد و شکوفایی قرار نمی‌گیرد، که از مدار تولید نیز خارج خواهد شد. 

وی ادامه داد: یک اهتمام ویژه در دولت تدبیر و امید برای توسعه شبکه ریلی وجود دارد و ظرفیت قانونی خوبی نیز در تبصره 18 قانون بودجه به این منظور دیده شده است. 

اسلامی با توسعه ظرفیت زیرساخت های حمل و نقل ریلی بر اساس خطوط برنامه گفت: امسال به حمدالله چهارمین مرکز استان نیز به شبکه ریلی کشور متصل کردیم و استان پنجم نیز در آستانه اتصال قرار دارد. 

وی افزود: هنگامی که شبکه ریلی توسعه پیدا کرده و خطوط آنتنی، خطوط دوم، قطارهای حومه‌ای و ... احداث می‌شود، طبیعی است که تقاضای سفر و حمل بار نیز افزایش پیدا می‌کند. این تقاضا افزایش پیدا کرده و ما امروز قادر به پاسخگویی به تقاضای سفر و حمل بار از طریق شبکه ریلی کشور نیستیم. 

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه توسعه حمل و نقل ریلی تا پایان دولت یک اولویت باقی خواهد ماند، گفت: لازمه تحقق این هدف توسعه ناوگان ریلی است. این مهم در کنار اهتمام دولت و بخش خصوصی کمک می‌کند که یکی از جلوه های شعار امسال که حمایت از تولید داخلی است، معنی شود. 

وی خطاب به نمایندگان بخش خصوصی، بر لزوم پای‌بندی بر زمان‌بندی مورد تفاهم برای تولید واگن‌ها و لوکوموتیوها تاکید کرد و افزود: اکنون مراکز استانی مانند ارومیه، رشت، همدان و کرمانشاه به شبکه ریلی متصل شده اما ناوگان کافی برای بهره‌برداری موثر از این خطوط وجود ندارد.

اسلامی بر لزوم افزایش ناوگان اشاره کرد و گفت: اکنون جابه جایی بار از طریق خطوط ریلی تقریبا دو برابر شده و از 30 میلیون تن در سال 96 به بیش از 50 میلیون تن رسیده است. این یعنی همچنان با افزایش تقاضا مواجهیم.

وی افزود: بنابراین هیچ بهانه ای برای تخطی از این زمان بندی پذیرفتنی نیست و باید تلاش شود علاوه بر افزایش ناوگان، راندمان ناوگان فعلی نیز افزایش پیدا کند.