برآورد پرداخت خسارت ۱۵ میلیاردی به سیل‌زدگان گنبد کاووس

 کامبیز پیکارجو امروز (یکشنبه) در نشستی خبری از برآورد ۱۴ تا ۱۵ میلیارد تومانی خسارت قابل پرداخت توسط این شرکت به سیل‌زدگان گنبد کاووس خبر داد و گفت: بر اساس قرارداد بیمه جامع آتش‌سوزی که با شهرداری گنبدکاووس داشته‌ایم تعداد ۳۰ هزار واحد مسکونی در این شهرستان به ازای هر بنا ۱۰ و اثاثیه شش میلیون تومان بیمه شده است.

او با بیان اینکه این قرارداد دارای پوشش اتکایی مناسبی بوده است گفت: تقریباً ۹۰ درصد این قرارداد شامل ۵۰ درصد صندوق تحریم، دو درصد بیمه مرکزی، دو درصد بیمه اتکایی امین و ۲۳ درصد سایر بیمه‌ها است.

وی با اشاره تشکیل پرونده برای پرداخت خسارات آسیب‌دیدگان گنبدی اظهار کرد: در این رابطه تا الان حدود ۳۰۰۰ پرونده شکایت آسیب داریم که در حال حاضر بازدیدها انجام شده و پرونده نیز در حال تکمیل است که بعد از آن وارد مراحل بعدی ارزیابی و پرداخت خسارت خواهیم شد.

پیکارجو با بیان اینکه استانداردها برای پرداخت خسارات ناشی از بلایای طبیعی متفاوت است، ادامه داد: ممکن است به خاطر شرایط روحی افراد آسیب‌دیده از اینگونه حوادث ممکن است نتوان بلافاصله بعد از بروز اتفاق به آن منازل مراجعه کرد. همچنین ممکن است خسارت یک واحد مسکونی پرداخت شود و دیگرانی که پرونده‌شان در حال بررسی است پرداخت خسارتشان طول بکشد که این مساله ممکن است باعث بروز اختلافاتی شود.

او همچنین به پرداخت کامل خسارات زلزله کرمانشاه توسط بیمه آرمان هم اشاره کرد و گفت: در جریان زلزله کرمانشاه حدود ۳۸ میلیارد تومان خسارت توسط بیمه آرمان پرداخت شد که این جدای از آن چیزی است که توسط بیمه‌های اتکایی پرداخت شده است. پرداخت خسارت بیمه آرمان بابت تعهدات بیمه مسکن مهر بود که به بانک مسکن پرداخت شد.

او با بیان اینکه جریانی که باعث وارد شدن زیان انباشته به شرکت بیمه آرمان شد زلزله کرمانشاه بود گفت که اگر این شرکت بیمه یک اتکایی خوب داشت هرگز وارد زیان عملیاتی نمی‌شد.

مدیرعامل بیمه آرمان همچنین از افزایش سرمایه این شرکت بیمه از ۱۲۰ میلیارد تومان به ۱۵۰ میلیارد تومان خبر داد و گفت که بخشی از این افزایش سرمایه به صورت نقدی انجام شده است اما بخش دیگر آن به صورت مطالبات سهام‌داران و همچنین از محل اندوخته‌های این شرکت بوده است.