ورود چراغ خاموش تجار ترکیه‌ای به بازارهای میوه و تره بار

مجید کیانپور عضو کمیسیون عمران مجلس در واکنش به فعالیت چراغ خاموش تاجران ترکیه ای در بازارهایمیوه و تره بار کشور و خرید گسترده محصولات باغی و کشاورزی، گفت: متأسفانه در چند سال اخیر کشور به دلیل نبود نظارت دقیق شاهد فعالیت تجار کشورهای همسایه در کشور و خرید محصولات کشاورزی و انتقال این محصولات به کشورهای هدف بوده ایم که این مسئله موجب بروز مشکلات بسیاری در این عرصه به ویژه افزایش قیمت محصولات کشاورزی شده است.

فعالیت گسترده تجار عراقی برای خرید اقلام اساسی در چند ماه اخیر/کمبود برخی اقلام در بازار داخلی

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی از نمونه های بارز این مسئله، فعالیت تجار عراقی در استان های غربی کشور در چند ماه اخیر بود و آن ها عملا بخشی از محصولات کشاورزی و اساسی مردم را خریداری و به عراق منتقل می کردند و این موضوع موجب شد که این استان ها حتی با کمبود برخی اقلام مصرفی مواجه شوند.

ورود چراغ خاموش تجار ترکیه‌ای به بازارهای میوه و تره بار

حال در چند روز اخیر موضوع فعالیت گسترده تجار ترکیه ای در بازارهای میوه و تره بار به گوش می رسد و آن ها در آرامش و سکوت در حال خرید گسترده محصولات کشاورزی هستند

وی ادامه داد: در چند روز اخیر موضوع فعالیت گسترده تجار ترکیه ای در بازارهای میوه و تره بار به گوش می رسد و آن ها در آرامش و سکوت در حال خرید گسترده محصولات کشاورزی هستند.

مخالف صادرات محصولات کشاورزی نیستم اما صادرات باید در یک نظام مشخص صورت گیرد

کیانپور تصریح کرد: من به شخصه مخالف فروش محصولات کشاورزی به تجار خارجی و صادرات این محصولات نیستم و حتی این مسئله را با توجه به ارزآوری بالا مفید می دانم، اما به نظر من این مسئله باید یک چارچوب و نظام مشخصی داشته باشد.

این نماینده مردم در مجلس دهم گفت: فرآیند صادرات و فروش خارجی محصولات کشاورزی باید به گونه ای باشد که هم چرخ صادرات متوقف نشده و هم اینکه کمبودی از نظر میزان اقلام مصرفی مردم در داخل کشور ایجاد نشود، اما متأسفانه تاکنون این چرخه به درستی شکل نگرفته است.

افزایش قیمت پیاز نتیجه چرخه و چارچوب نامتوازن صادرات محصولات کشاورزی

وی ادامه داد: یکی از اتفاقات اخیر در بازار کشاورزی، افزایش چشمگیر قیمت محصول پیاز در بازار بودیم و دلیل عمده آن صادرات گسترده این محصول به بازارهای خارجی بودیم، حال مسئولان می توانستند به گونه ای برنامه ریزی کنند که محصول به خارج صادر شده و هم نیاز بازارهای داخلی تأمین شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت باید با همکاری، برنامه ریزی دقیقی را برای چگونگی فعالیت تجار و بازرگانان خارجی در داخل کشور و ساز و کار خرید محصولات و صادرات آن را تهیه کنند.