مهم‌ترین تکنیک دشمنان برای تخریب بدنه اقتصادی ایران

  بعد از گذشت ۴۰ سال از عمر پر خیر و برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، دشمنان این مرز و بوم، طراحی‌های شوم بسیاری را علیه حاکمیت و مردم این سرزمین تدوین و تعریف کرده‌اند و در بُرهه‌های زمانی گوناگون آن را به مرحله اجرا گذاشته‌اند.

در طول این چهار دهه، با عنایت پروردگار، مقاومت مردم و رهبری داهیانه و حکیمانه امام راحل (ره) و سپس مقام معظم رهبری، تمام توطئه‌های شوم معاندان کشور خنثی و نقش برآب شده است.

در شرایطی که وارد دهه پنجم عمر نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران شده‌ایم، دشمن در صدد پیاده سازی دسیسه‌های متعدد و گوناگونی برای شکست ایران اسلامی است.

سالهاست نظام سلطه به این واقعیت نایل شده که به دلیل نهادینه شدن روحیه جهاد و شهادت طلبی امکان مقابله با ایران از طریق جنگ نظامی وجود ندارد، آنچنان که تجربه جنگ تحمیلی ۸ ساله به آنها اثبات کرد‌ در صورت همسویی و همگرایی نظامی قدرت‌های جهان علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، شکست ملت و حاکمیت ایران، امری محال خواهد بود.

به واسطه این تجربه، نظام سلطه، جنگ اقتصادی را به عنوان یک دستور کار ویژه تعریف و طراحی کرده‌ است، در این جنگ فشار اقتصادی جایگزین توپ، تانک، موشک و سلاح‌های جنگی شده و هدف اصلی و نهایی از این جنگ به ایجاد شکاف و القای ذهنیت بی کفایتی مسئولان و کارگزاران نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در افکار عمومی جامعه و اذهان آحاد ملت معطوف شده است.

 ارتش دشمن و نظام سلطه در این نبرد، کارشناسان کت و شلوار پوشی هستند که تخصص اصلی آن به اعمال تحریم‌های اقتصادی و فلج ساختن شریان‌های مالی و اقتصادی این مرز و بوم متمرکز شده است.

چندی پیش، یحیی آل اسحاق در گفت‌وگویی با رسانه‌ها، از به‌کارگیری ۷۰۰ کارشناس و به تعبیر دیگر چریک اقتصادی در اتاق جنگ اقتصادی ایالات متحده علیه ایران خبر داد.

بدون تردید، دشمنی و عداوت نظام سلطه علیه کشور ایران در طول چند دهه و حتی بیش از یک قرن اخیر به بخشی از تاریخ این سرزمین تبدیل شده است و با مطالعه تاریخ تحولات ایران زمین به روشنی این واقعیت مبرهن و ملموس خواهد شد که سطح و ضریب دشمنی‌ها علیه ایران اسلامی، پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی با عمق و شدت هر چه بیشتری همراه شده است، در چنین فضا و بستری، برای دستیابی به اهداف اقتصادی و شخصا حصول و تحقق شعار سال (رونق تولید)، به عنوان استراتژی اصلی صنعتی و اقتصادی کشور، باید به اتخاذ تدابیر هدفمند و هوشمندانه مقتضی مبادرت ورزید. 

 فارغ از نظام حاکم بر این مرز و بوم، اساسا برای نظام سلطه، تحمل کشوری پهناور در قلب خاورمیانه و با چنین ویژگی جغرافیایی و سوق الجیشی، قابل هضم و تحمل نیست و دشمنان ایران زمین همواره در صدد بوده و هستند تا پایه‌های قدرت ایران را سست و متزلزل کنند.

با چنین اوصافی، زمامداری حاکمیتی مستقل در ایران برای نظام سلطه قابل هضم نیست و تمایل و علاقه قلبی آنها بر این امر استوار است که حکومتی سرسپرده و ضعیف، منافع و ثروت این مرز و بوم را در راستای تحقق و حصول اهداف شوم امپریالیسم جهانی، خرج کند آنچنان که در دوران پهلوی، رژیم طاغوتی به ابزاری برای پیشبرد اهداف اقتصادی، سیاسی و حتی فرهنگی نظام سلطه تبدیل شده بود.

تجربه تاریخی ایران و جنگ‌هایی که در طول قرن‌ها و سده‌های گذشته در این کشور به وقوع پیوسته، همواره حاکی از تقابل تاریخی میان غرب با ایران بوده و این سیر تاریخی از ابتدا تا زمان فعلی به انحای گوناگون در حال جریان بوده است.

در چنین شرایطی، تبیین و واکاوی این واقعیات برای عموم مردم جامعه یک ضرورت انکار ناپذیر است، ضرورتی که تفهیم عمیق و مبنایی آن در افزایش توان کشور و مقاومت پذیری مردم این سرزمین در نبرد و مقابله با هجمه‌های اقتصادی دشمنان نظام، از حیث روحی و ورانی موثر و تعیین کننده خواهد بود.

شایعه سازی و متشنج ساختن فضای روانی جامعه از حیث اقتصادی در اولویت اصلی نظام سلطه قرار دارد

شایعه سازی یکی از تکنیک‌های دشمن برای تحقق و حصول اهداف مورد نظر خود به شمار می‌رود، رویه‌ای که در جنگ نظامی مورد استفاده قرار می‌گیرد و این رویکرد و دستور کار در جنگ اقتصادی فعلی در دستور کار قرار گرفته است.

با رصد اخبار رسانه‌های معاند، به خوبی این واقعیت محرز می‌شود که بخش قابل توجهی از سرمایه، هزینه و انرژی دشمنان نظام در ایجاد شایعه‌های اقتصادی علیه کشور ایران تمرکز پیدا کرده است.

ساختن تصویری تیره و تار از اقتصاد کشور و آینده‌ای دشوار، پیچیده و منحوس، هدف نخست نظام سلطه علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، مردم و جوانان این مرز و بوم است، زیرا در چنین بستر و شرایطی، روحیه مقاومت پذیری مردم سست خواهد شد و در نقطه مقابل در صورت بی اعتبار ساختن و خنثی سازی اهداف نظام سلطه، توطئه‌های دشمنان ایران اسلامی نقش برآب خواهد شد.

پمپاژ اخبار کذب و دروغ، کوبیدن بر طبل شایعاتی همچون ورشکسته شدن بانک‌های ایران و نهاد‌های اقتصادی حساس و استراتژیک ایران اسلامی در آینده‌ای نزدیک گواهی است بر صحت این ادعا که دشمن نهایت تلاش و توان خود را برای از هم پاشیدن شیرازه این مملکت به کار بسته است.

در چنین شرایطی، تبیین هر چه بیشتر واقعیات برای عموم مردم جامعه، مولفه‌ای اعتماد ساز محسوب می‌شود، به تعبیر دیگر باید این واقعیت برای مردم و کشور عیان و ملموس شود که دشمنان و معاندان کشور برای پیشرفت، توسعه و شکوفایی این مرز و بوم گامی بر نمی‌دارند و تمام اهداف آنها در راستای تامین منافع خود به هر طریق ممکن خواهد بود.

بدون تردید، مواجهه با فراز و نشیب‌های گوناگون، تجربه‌ای است که در طول تاریخ، کشور‌های بسیاری با آن مواجه شده‌اند و جوامعی که در برابر این فشار‌ها و فراز‌ها و فرود‌ها ایستادگی و مُصِرانه اهداف مورد نظر خود را پیگیری و دنبال کرده‌اند به سر منزل مقصود رسیده‌اند، کشور‌هایی همچون آلمان و ژاپن پس از جنگ جهانی، مصداق و نمونه‌ای تاریخی از این ادعا به شمار می‌روند، کشور‌هایی که به ویرانه‌ای از خاک تبدیل شدند و با روحیه مقاومت پذیری، امروزه به قدرت‌هایی برتر در جهان مبدل شده اند و نقش و اثرگذاری آنها در تحولات اقتصادی جهانی و بین المللی غیر قابل کتمان و انکار ناپذیر است.

اگرچه انتظار تمام شدن دشمنی نظام سلطه با نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران امری خام و واهی محسوب می‌شود، اما باید این واقعیت را  در نظر گرفت که کلید زدن جنگ اقتصادی و اعمال تحریم‌های شدید و ظالمانه، آخرین حربه دشمن برای شکست مردم ایران زمین به شمار می‌رود و در صورت مقاومت مردم این سرزمین (همچون گذشته) و البته در دستور کار قرار دادن برنامه‌های اقتصادی هدفمند و هوشمندانه و پیاده سازی و اجرای دقیق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و حصول رونق تولید به معنای واقعی کلمه، این واقعیت برای دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران مسجل خواهد شد که حتی اگر آنها میلی به بوسیدن دست‌های ایران نداشته باشند، اما قادر به بریدن آن نخواهند بود و باید ایران اسلامی را به عنوان یک کشور خاص و با ویژگی‌های منحصر به فرد بپذیرند و زیستن در کنار آن را فراگیرند.

دشمنی ایالات متحده به معنای عداوت تمام جهان با ایران نیست

یکی دیگر از واقعیات امروز در نظام بین المللی معطوف به این امر می‌شود که عداوت واشنگتن با تهران به معنای عداوت تمامی کشور‌های جهان با ایران اسلامی نیست، بنابراین باید برای تقویت روابط دوستانه با دیگر کشور‌های جهان و دُوَلی که در صدد مناسبات برد - برد با ایران هستند تلاش فزاینده تری در دستور کار قرا گیرد.

چندی پیش، حسین سلاح ورزی، نایب رئیس اتاق ایران، در گفت‌وگویی ضمن تأکید بر لزوم درک واقعیت تحریم‌های اقتصادی اظهار کرد: در چنین بستر و فضایی باید از شکل گیری اجماع بین المللی علیه کشور جلوگیری کرد‌.

وی معتقد است در سطح داخلی باید از هرگونه تصمیمی که به التهابات اقتصادی دامن زند، پرهیز شود و کاهش هزینه‌های جاری دولت، کنترل نقدینگی، حصول انضباط مالی هر چه بیشتر به عنوان اولویتی جدی و ویژه در اولویت قرار گیرد.

نایب رئیس اتاق ایران مقابله بدون اغماض با فساد را از مولفه‌های بسیار تعیین کننده در جلب اعتماد عمومی قلمداد می‌کند.

(با این وجود و در راستای تفهیم هر چه بیشتر تلاش دشمنان نظام برای آلوده ساختن فضای روانی حاکم بر جامعه با اتکای به رسانه‌های تبلیغاتی و حتی فضای مجازی ذکر این نکته ضروری است که حتی در مقابله نظام با فساد، نظام سلطه به پروپگاندای تبلیغاتی و پمپاژ اخبار دروغ متوسل می‌شود)

بدون تردید، مقابله با فساد یک ضرورت برای هر کشوری که سودای توسعه و پیشرفت اقتصادی را در سر می‌پروراند محسوب می‌شود، اما دشمنان نظام با پمپاژ جهت دار اخبار، این اقدام مثبت و سازنده دستگاه‌های ذی ربط را بگونه‌ای منعکس می‌کنند تا رویکرد مذکور به عنوان یک نقطه ضعف و پاشنه آشیل نظام جلوه داده شود.

بنگاه‌های خبری نظام سلطه، بصورتی جهت دار و هدفمند، مقابله با مفسدان اقتصادی را به عنوان نشانه فساد حاکمیت القاء می‌کنند، در صورتی که اصل و اساس این اقدام و رویکرد در راستای زدودن آلودگی از جامعه و برخی از نهاد‌های فعال در کشور در دستور کار قرار گرفته، امری که یکی از مبانی و اصول اساسی مملکت داری در مکتب و نظام اسلامی محسوب می‌شود و به واقع برای نایل شدن به عدالت به عنوان یکی از اهداف والای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، برخورد با فساد و مفسدان اقتصادی یک الزام و ضرورت اجتناب ناپذیر به شمار می‌رود.

به واقع تحرکات این‌چنینی دشمن در کنار جنگ اقتصادی در قالب جنگ رسانه‌ای و جنگ روانی قابل تبیین و تعریف است.

حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا مصباحی مقدم، رئیس کمیته فقهی بورس اوراق بهادار و از نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی در این خصوص به رسانه‌ها می‌گوید: دشمنان کشور در جنگ روانی، توطئه چینی می‌کنند، بنابراین باید در این حوزه برنامه‌ها، اهداف و دستورکار‌های از پیش تعیین شده‌ای تعریف و طراحی شود و با رصد اخبار دروغ و کذب و شایعه سازی دشمن، نهایت تلاش لازم برای خنثی سازی و بی اثر ساختن آن از سوی رسانه‌های داخلی در دستورکار قرار گیرد.

به زعم مصباحی مقدم، تشکیل اتاق فکری از نخبگان رسانه‌ای در شرایط فعلی و در راستای خنثی سازی عملیات روانی دشمن، امری ضروری به شمار می‌رود.

پدارم سلطانی، نایب رئیس اتاق ایران در گفت‌وگویی با رسانه‌ها به این امر تأکید می‌کند که نخبگان باید از سکوت و عافیت طلبی اجتناب کنند و به واقع نقش آفرینی نخبگان در بزنگاه‌های حساس تاریخی، سیاسی و اقتصادی کشور امری سازنده و مطلوب اثر خواهد بود.

وی معتقد است در صورت غفلت از این امر مهم، سرمایه اجتماعی دچار آسیب می‌شود و ریال به همان جایی می‌رود که سرمایه اجتماعی در حال حرکت است.

در پایان نباید این واقعیت را از نظر دور داشت که در حال حاضر کشور ایران با تروریسم اقتصادی طرف است، طبیعتا مقابله با تروریسم مذکور، به موازات لحاظ کرد‌ن مولفه‌هایی خاص همچون هوشمندی، برنامه ریزی شجاعت، جسارت، مستلزم آمادگی روحی و روانی و انسجام فزاینده‌تر داخلی در میان آحاد مردم خواهد بود و یقینا با لحاظ کرد‌ن این گزاره‌ها، تحقق رونق تولید و تامین منویات مقام معظم رهبری در این خصوص، با سهولت هر چه بیشتری انجام می‌پذیرد و نائل شدن به چنین توفیقی، بخش قابل توجهی از نارسایی‌ها و مشکلات اقتصادی کشور را مرتفع خواهد ساخت.

به تعبیر دیگر در کنار اقدامات و برنامه ریزی‌های خرد و کلان اقتصادی، تقویت روحیه مردم در برابر هجمه‌های تبلیغاتی و روانی دشمن، از الزاماتی است که نباید تحت هیچ شرایطی نادیده انگاشته شود.