شهر اهواز در معرض تهدید سیلاب

 ابوالفضل موسوی بیوکی با اشاره به وضعیت بحرانی استان خوزستان گفت: در شرایط کنونی سد دز مازاد حجم مخازن خود آب نگه داشته و این سد باید به تدریج این حجم از آب را تخلیه کند تا در روزهای آتی آماده سیلاب ها و باران های جدید باشد، از این رو خروجی سد دز بیشتر از ورودی آن است و این موضوع ساعت به ساعت در حال افزایش است.

نماینده مردم یزد و صدوق در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آب پشت سد دز بعد از عبور از این منطقه، وارد رودخانه کارون شده و در شرایط کنونی حجم آب در این رودخانه به میزان چشمگیری افزایش یافته است، البته رودخانه کارون در چند سال اخیر دچار مشکلاتی مانند عدم لایروبی بوده که این مسئله نیز در بالا آمدن آب رودخانه تاثیر مستقیم داشته است.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: در شرایط کنونی با بالا آمدن سطح آب رودخانه کارون عملا سیل بندهای قدیمی و بدنه خود رودخانه مورد تهدید قرار گرفته است، حال ما بامداد امروز بازدیدی از منطقه ۴۰ هزار نفری شیبان شهرستان باوی داشتیم که در این بازدید مشاهده شد که آب رودخانه، سیل بند قدیمی شهر را تخریب کرده و هم اکنون سیل بند دست ساز و مردمی را نیز تهدید می کند و حتی بخش کوچکی از این سیل بند آسیب دیده بود، مردم این منطقه با وجود دستور تخلیه، با وسایل اولیه مانند گونی و خاک و حمل آن به وسیله موتور سیکلت، سیل بند خاکی به طول ۹ کیلومتر را احداث کرده بودند.

برای ترمیم و استحکام بخشی سیل بندهای خوزستان نیازمندماشین آلات سنگین هستیم

وی گفت: در شرایط کنونی آب رودخانه کارون با سیل بند مردمی هم تراز شده و قطعا با افزایش سطح رودخانه، آب از این سیل بند عبور خواهد کرد، حال برای ترمیم و استحکام بخشی این سیل بند، نیاز به ماشین آلات سنگین و کامیون برای حمل خاک و سنگ وجود دارد.

موسوی بیوکی تصریح کرد: پس از این بازدید، کمیسیون عمران مجلس  در ساعت ۳ بامداد از سیل بند منطقه ۲۰۰ هزار نفری کوت عبدالله شهرستان کارون بازدید کرد که در این منطقه وضع کاملا بحرانی بود، به طوری که در ابتدای بازدید، آب رودخانه با سیل بند منطقه هم تراز بود اما متاسفانه در ساعت حدود ۵ صبح، آب از این سیل بند عبور کرد و به منطقه و مناطق مسکونی اطراف سرازیر شد و حتی تا نیمه ماشین نمایندگان مجلس آب بالا آمده بود و ما به سختی از این منطقه عبور کردیم.

وی گفت: در منطقه کوت عبدالله نیز برای تقویت سیل بند، مردم نیاز به خاک و ماشین آلات سنگین داشتند، حال با توجه به بازدیدهای صورت گرفته، من شرایط را برای این منطقه و شهر اهواز بسیار بحرانی می بینم و قطعا در صورت تعلل مشکلات بسیار و خطرناکی رخ خواهد داد. از این رو مسئولان باید هر چه سریع تر به این وضع رسیدگی کرده و امکانات مورد نیاز را تامین کنند در غیر این صورت یک فاجعه بزرگ برای این مناطق رخ خواهد داد.

نایب رییس کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد:  در شرایط کنونی تنها متخصصان مهندسی جنگ  و مهندسی آب می تواند در مهار آب و ترمیم سیل بندها اثرگذار باشد، بنابراین آن ها باید هر چه سریع تر به این میدان ورود کنند.