سیل بزرگ ملخ ها از عربستان در راه ایران

 حمید دولتی مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان اظهار کرد: بعد از 40 سال با بزرگترین سطح حمله ملخ به کشور مواجه شده ایم که در این میان ارضی استان هرمزگان با  بیشترین میزان هجوم  مواجه است.

وی افزود: در گذشته دسته هایی در حد دو تا سه هزار هکتار  را برای مبارزه در سطح کشور تجربه کرده بودیم اما  اکنون بالغ بر 18 هزار هکتار مبارزه داشته ایم و روزانه هزار هکتار به این سطح اضافه می شود.با وجود مبارزاتی که با این ملخ ها انجام می شود اما  باتوجه به حجم پوره ها(بچه) تکثیر انجام میشود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان ادامه داد: از امروز ناوگان هوایی نیز به ناوگان زمینی اضافه می‌شود تا مبارزه در سطح گسترده تری انجام شود.

وی تصریح کرد: با توجه به هشدار فائو بارندگی که در هفته های اخیر در کشور داشته ایم به عنوان یک جاذب برای ورود و حمله حجم عظیمی از گله های ملخ شده است که به صورت پروازی از شبه جزیره عربستان به ایران می آیند و ما به زودی مورد حمله دسته‌های بزرگ ملخ قرار خواهیم گرفت.

 مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان گفت: این ملخ با توجه به قدرت پروازی بالا ، 200 تا 250 کیلومتر در روز را طی میکنند که در صورت وزش باد موافق،میتوانند روزانه 500 تا 1000 کیلومتر طی مسافت داشته باشند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر استان‌های جنوبی کشور نظیر سیستان و بلوچستان، کرمان، بوشهر، جنوب فارس و هرمزگان درگیر این  رویداد هستند اما با توجه به اینکه هرمزگان پیشانی ورود این ملخ ها به حساب می آید، بیشترین میزان درگیری را دارد.

دولتی گفت: 40 نقطه استان درگیر ملخ ها شده است و ملخها تا عمق 200 کیلومتری ورود کرده اند و در مناطق استراتژیک کشاورزی مانند حاجی آباد درگیر هستیم. برای همین منظور اقدامات مقابله ای و مایه کوبی انجام شده است اما با توجه به اخطار های فائو مبنی بر اینکه با موج دوم حمله ملخ  مواجه خواهیم بود؛ منتظر موج جدیدی هستیم که نمی دانیم به درستی چقدر بزرگ است اما تراکم این دسته بالا پیش بینی شده است.

هجوم دسته های ملخ به کشور تهدید برای امنیت غذایی کشور به حساب می‌آیند

 مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان گفت: دسته های ملخی که به ایران می آیند هر کدام 200 تا 250  میلیون جمعیت دارند  و  در دو ماه و نیم گذشته  با 40 تا 50 دسته ملخ در نقاط مختلف استان مبازره صورت گرفته است و ما بیش از 18 میلیون هکتار مبارزه شیمیایی علیه ملخ ها و پوره های ملخ(بچه ملخ) داشته ایم.

وی تصریح کرد: در صورتی که ما نتوانیم به درستی در استان هرمزگان با ملخ ها مبارزه داشته باشیم امنیت غذایی کشور به خطر خواهد افتاد زیرا به سایر استان ها نیز ملخ ها حمله خواهند داشت و تمام سبزینه ها را از بین می برند.

دولتی گفت: در حال حاضر تقریبا تمام استان هرمزگان درگیر ملخها هستند اما اکنون بیشترین میزان ریزش ملخ در بندر لنگه و بندر عباس  شاهد هستیم.

بر اساس مبازرات صورت گرفته ملخ ها تا به امروز هیچ خسارتی به بخش کشاورزی نزده اند

وی اظهار داشت:  ورود دسته های ملخ تهدید کننده  امنیت غذایی کشور است اما تا به امروز بر اساس تلاشی که صورت گرفته است در عرصه های منابع طبیعی توانسته ایم  جلوی آنها را بگیرم و تا به امروز هیچ خسارتی به زمینهای زراعی مردم وارد نشده است.

دولتی با بیان اینکه هر روز یک تن سم علیه دسته های ملخ استفاده می کنیم گفت: این حشره کش‌ها دوره عمر کوتاه 12 تا 14 روزه دارند و بعد از این مدت از محیط حذف میشوند و برای همین  به مدت 15 روز تا 30 روز از ورود هرگونه انسان یا حیوان اهلی به این مناطق جلوگیری میشود.

کشاورزان همه استانها آماده مبارزه احتمالی با ملخ باشند

 مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان گفت: در صورتی که تخصیص اعتبارات به این استان بیشتر باشد می توانیم مبارزه بهتر و بیشتری داشته باشیم از همه کشاورزان استان و دیگر استان ها می خواهیم که آماده مبارزه  احتمالی با ملخ باشند. 

وی اظهار داشت: موضوع مبارزه با ملخ در استان به صورت ملی دنبال می شود و تمام امکانات ملی در بسیج شده است تا به مزارع کشاورزان خسارت وارد نشود.