ابراهیمی: قیمت واقعی گندم نباید کمتر از ۳هزار تومان باشد

 علی ابراهیمی؛ عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در خصوص اینکه  قاچاق گندم و خساراتی که از بابت سیل به این بخش وارد شده احتمال کمبود گندم در کشور را ایجاد می کند یا نه؟ گفت: آنچه که سیل از بین برده رقم زیادی است ولی باید توجه داشته باشیم که در سایر نقاط کشور بارندگی نسبتا مناسب بوده است.

گرانی گندم در عراق و افغانستان عامل قاچاق  است

وی افزود: مهم ترین موضوع در این بخش این است که قیمت گندم در کشورهای همسایه مثل عراق و افغانستان بالاتر از قیمت آن در ایران است به همین دلیل با مشکل قاچاق مواجه هستیم.

ابراهیمی بیان کرد: قبلا تذکرهای لازم را داده و اعلام کرده بودیم که اگر قیمت تضمین اعمال نشود و کشاورزان با قیمت قبلی محصولات خود را بفروشند مجبور می شوند که گندم خود را با واسطه بفروش برسانند.

نماینده مردم شازند در مجلس بیان کرد: اطلاعاتی که از قیمت گندم داریم مابین 2500 الی2300 تومان است و همه نشانگر این است که یا احتکار می شود و یا به صورت قاچاق به خارج از کشور فرستاده می شود و اگر روند اینگونه پیش رود احتمال اینکه به روش سهمیه بندی روی آوریم وجود دارد.

وزرات جهاد کشاورزی به قاچاق گندم اعتقادی ندارد

وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی به این موضوع قاچاق  اعتقادی ندارد ولی کاملا مشخص است که اگر روند اینگونه پیش برود از حیث امنیت غذایی به مشکل بر خواهیم خورد و حتی برای کشت سال آینده نیز تاثیر منفی خواهد گذاشت.

ابراهیمی با بیان اینکه باید با روش اصلاحی به موضوع قاچاق گندم ورود کنیم افزود: ما قادر به مهار کامل قاچاق گندم نیستیم و گندم هم محصولی است که فاسد نمی شود و با احتکارمی توانند فروش آن را به زمان دیگری موکول کنند پس دولت باید روش معقولی را بکار گیرد زیرا نمی توان با قیمت های متفاوتی گندم را در بین آحاد مردم تقسیم کرد.

قیمت واقعی گندم باید 3 هزار تومان باشد

285 دلار به ازای هر تن گندم، میانگین قیمت جهانی است و این به معنای این است که قیمت گندم در کشور ما در حال حاضر پایین بوده  و باید سه هزار تومان باشد

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با تاکید بر اینکه قیمت گندم غیرواقعی است افزود: 285دلار به ازای هر تن گندم، میانگین قیمت جهانی است و این به معنای این است که قیمت گندم در کشور ما در حال حاضر پایین بوده  و باید سه هزار تومان باشد.