۵ مقصد اصلی صادرات غیرنفتی ایران

تازه‌ترین آمار تجارت خارجی کشور از میزان صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی در سال ۹۷ نشان می‌دهد به ترتیب کشورهای چین، عراق، امارات متحده عربی، افغانستان و جمهوری کره مقصد اصلی صادرات غیرنفتی ایران بوده‌اند.

صادرات ۹.۲ میلیارد دلاری به چین

در سال ۹۷ کشور چین میزبان ۹ میلیارد و ۲۱۸ میلیون تن انواع کالا از ایران بوده است که ۲۰.۸۰ درصد از حجم کل صادرات کشور را شامل می‌شود از این رو چین در رده اول کشورهای دریافت کننده کالا از ایران قرار دارد.

با توجه به اینکه میزان صادرات ایران به چین در سال ۹۶، ۹ میلیارد و ۱۲ میلیون دلار بود، بنابراین حجم صادرات به این کشور طی سال ۹۷ با رشد ۲.۲۸ درصدی نسبت به سال ۹۶ همراه بوده است.

صادرات به عراق ۳۶ درصد رشد کرد

دومین کشور دریافت کننده کالا از ایران کشور عراق است که در مدت ۱۲ ماه سال ۹۷ میزبان بالغ بر ۸ میلیارد و ۹۶۱ میلیون دلار کالا از ایران بوده است که این عدد ۲۰.۲۲ درصد از ارزش کل صادرات کشور در سال گذشته را شامل می‌شود. این در حالی است که میزان صادرات به عراق در سال ۹۶ حدود ۶ میلیارد و ۵۵۵ میلیون دلار بود.

به این ترتیب آمار نشان می‌دهد میزان صادرات به عراق در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ از رشدی ۳۶.۷۱ درصدی برخوردار بوده است.

کاهش ۱۲ درصدی صادرات به امارات

در سال ۹۷ به کشور امارات متحده عربی ۵ میلیارد و ۹۵۵ میلیون دلار کالا صادر شده است که ۱۳.۴۴ درصد از ارزش کل صادرات ایران را شامل می‌شود و امارات را در رده سوم بیشترین دریافت کننده کالا از ایران قرار داده است.

در سال ۹۶ میزان صادرات به امارات ۶ میلیارد و ۷۷۱ میلیون دلار بود که نشان می‌دهد طی سال ۹۷ صادرات به این کشور با افت ۱۲.۰۶ درصدی همراه است.

۲.۹ میلیارد دلار کالا به افغانستان صادر شد

افغانستان چهارمین کشوری است که بیشترین کالا را از ایران طی سال ۹۷ دریافت کرده است؛ حجم صادرات به این کشور در سال گذشته ۲ میلیارد و ۹۲۷ میلیون دلار بود، از این رو ۶.۶۱ درصد از ارزش کل صادرات کشور به افغانستان اختصاص داشته است.

در سال ۹۶ افغانستان میزبان ۲ میلیارد و ۷۸۵ میلیون دلار کالا از ایران بود؛ به این ترتیب میزان صادرات به این کشور در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ رشد ۵.۱۱ درصدی داشته است.

افت ۴۱ درصدی صادرات به کره جنوبی

در سال گذشته ۲ میلیارد و ۵۶۸ میلیون دلار کالا به کره جنوبی صادر شده است که ۵.۸۰ درصد از ارزش کل صادرات ایران را به خود اختصاص داده است و در رده پنجم دریافت کننده کالا از کشور قرار گرفته است.

سال ۹۶، حجم صادرات به کره جنوبی ۴ میلیارد و ۳۸۶ میلیون دلار بود؛ از این رو صادرات به این کشور در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ با افت ۴۱.۴۶ درصدی مواجه شده است.

حجم کل صادرات؛ ۴۴ میلیارد دلار

صادرات به سایر کشورها نیز در مجموع ۱۴ میلیارد و ۶۸۱ میلیون دلار بوده است که نسبت به سال ۹۶ که ۱۷ میلیارد و ۴۷۳ میلیون دلار بود کاهش ۱۵.۹۷ درصدی یافته است.

همچنین جمع کل صادرات ایران به کشورهای دیگر در سال ۹۷، به میزان ۴۴ میلیارد و ۳۱۰ میلیون دلار بود که نسبت به عدد ۴۶ میلیارد و ۹۸۲ میلیون دلار سال ۹۶، با کاهش ۵.۶۹ درصدی مواجه شده است.