کاهش قیمت نفت در بازار جهانی

 با احتمال افزایش تولید آمریکا و جبران بیشتر کاهش تولید ایران از سوی تولیدکنندگان اوپک، قیمت نفت در معاملات امروز کاهش یافت، اما تحلیلگران معتقدند بازار همچنان با کمبود عرضه مواجه است.

به گفته تاجران،  کندی فعالیت بخش کارخانجات و خدمات صنعتی چین در ماه آوریل بر قیمت نفت تاثیر گذاشته است. این کندی نشان‌ می‌دهد که بزرگ‌ترین اقتصاد آسیا هنوز برای بازگشت به وضعیت مطلوب خود فاصله دارد.

هر بشکه نفت برنت با 29 سنت کاهش 71.75 دلار فروخته شد و هر بشکه نفت خام آمریکا با 12 سنت کاهش 63.3 دلار معامله شد.

قیمت نفت به علت  کاهش تولید کشورهای عضو اوپک و تحریم‌های آمریکا علیه کشورهای تولیدکننده نفت، ایران و ونزوئلا، در بازه ژانویه تا آوریل حدود 40 درصد افزایش یافته است.

اما از اواخر هفته گذشته پس از اینکه ترامپ آشکارا اوپک و عربستان تحت فشار قرار داد تا کمبود نفت ناشی از تحریم ایران را جبران کنند، قیمت‌ها کاهش یافت.

استفان اینس، تحلیلگر بازار در این رابطه گفت: «اوپک نمی‌خواهد قیمت نفت به سطحی برسد که (با افزایش قیمت‌ها) تقاضا کاهش یابد، اما در عین حال به نفع اوپک است که قیمت‌ها در سطحی ثابت بماند.»

بانک مریل لینچ اعلام کرد «تولید نفت ایران با تحریم‌ها و عدم تمدید معافیت‌ها، از 3.6 میلیون بشکه در روز در سه ماهه سوم 2018 به روزانه 1.9 میلیون بشکه در سه ماهه دوم 2019 کاهش خواهد یافت.»

با این حال، این بانک اعلام کرد انتظار دارد «بازار در سال 2019 تقریبا متوازن می‌ماند» زیرا تولید اوپک و آمریکا افزایش خواهد یافت.