انتقاد از سهل‌انگاری تعزیرات در برخورد با سوداگران خودرو

محمدرضا منصوری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به چند برابر شدن قیمت لوازم یدکی خودرو در ماه‌های اخیر، گفت: با اعمال تحریم‌ها، قیمت قطعات یدکی وارداتی به دلیل نوسانات نرخ ارز، افزایش هزینه‌های گمرکی و حمل و نقل افزایش پیدا کرد و در حال حاضر نیز سوداگران با نگهداری لوازم یدکی خودرو در انبارها، این محصولات را گران‌تر از میزان واقعی به فروش می‌رسانند.

نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی، افزود: اگرچه در سال گذشته نرخ ارز 3 برابر شد، اما در حال حاضر قیمت دلار به ثبات نسبی رسیده است و بخشی از نیاز بازار از طریق تولیدکنندگان داخلی تامین می‌شود، به همین دلیل افزایش چند برابری قیمت لوازم یدکی قابل قبول نیست.

وی با بیان اینکه سوداگران، قیمت کالاها را در بازار مشخص می‌کنند، اظهار کرد: تولیدکنندگان داخلی باید تمام توان خود را به کار بگیرند تا لوازم یدکی موردنیاز داخل را از طریق افزایش بهره‌وری تامین کنند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه لوازم یدکی داخلی نباید افزایش قیمتی داشته باشد، خاطرنشان کرد: افزایش قیمت غیرمنطقی قطعات یدکی نشان‌دهنده ضعف مسئولان در مدیریت و تنظیم بازار است.

افزایش قیمت لوازم یدکی در پی ضعف مسئولان در مدیریت بازار

منصوری با بیان اینکه شناسایی و توزیع لوازم یدکی احتکار شده می تواند به ساماندهی بازار کمک کند، ادامه داد: در حال حاضر شرایط اقتصادی مردم مانع خرید لوازم یدکی اصل می‌شود، در نتیجه بازار قطعات بی‌کیفیت و تقلبی داغ می شود، چراکه توان مالی خانواده‌ها در ماه‌های اخیر به شدت کاهش پیدا کرده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه با گرانی لوازم یدکی مردم از تعمیر خودروی خود سر باز می‌زنند، تصریح کرد: مشکلات اقتصادی مردم شرایطی ایجاد کرده که تعمیر خودرو جزو اولویت‌های درجه چندم مردم شده است.

منصوری گفت: خودروی خراب، سوخت بیشتری مصرف می کند، بنابراین آلودگی محیط زیست با تعمیر نشدن خودروها افزایش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه ستاد معاینه فنی باید گرانی قطعات یدکی را مورد بررسی قرار دهد، تاکید کرد: هزینه بسیاری از خانواده‌ها با خودرو و از طریق مسافرکشی تامین می‌شود، در نتیجه سرپرست خانواده نمی تواند از درآمد خود برای تعمیر خودرو استفاده کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سازمان تعزیرات با تمام قدرت با سوداگران برخورد نمی‌کند و فشار ضعف مدیریتی فقط متوجه مردم می‌شود، گفت: ولنگاری موجود در بازار باعث شده فروشندگان کالاهای موجود را با قیمت‌های مختلف به فروش برسانند.