بارگیری و صادرات ۱۳۰ میلیون بشکه نفت از فلات قاره

حمید بورد مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران در حاشیه چهارمین روز از بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز و پتروشیمی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: به رغم تحریم‌های نفتی آمریکا صادرات ما قطع نشده است چرا که در چند روز گذشته ۱۳۰ میلیون بشکه نفت از شرکت نفت فلات قاره بارگیری و به مقاصد هدف صادر شده است.

تنها با عمان در میدان هنگام همکاری داریم

بورد با بیان اینکه بهترین مدل مدیریت مخازن مشترک در تمام دنیا مدیریت یکپارچه مخزن است، افزود: متاسفانه به دلیل شرایط سیاسی و یا عدم تفاهم فنی بجز عمان با هیچ یک از کشور‌های عربی حاشیه‌ خلیج فارس یعنی امارات، قطر، عربستان و کویت که با آن‌ها دارای مخازن مشترک هستیم به منظور انجام کار مشترک برای مدیریت مخازن به نتیجه نرسیده‌ایم و تنها با عمان در میدان مشترک هنگام همکاری خوبی داریم.

وی تاکید کرد: علی رغم اینکه رقبای ما در مخازن مشترک از آخرین تکنولوژی روز در میادین استفاده می‌کنند، اما به طور کلی در بحث  تولیدتجمیعی در مخازن مختلف نسبت به رقبا عقب نیستیم.

واگذاری بیش از ۶۰ درصد از کار‌های اجرایی به بخش خصوصی

بورد گفت: فلات قاره قدیمی‌ترین شرکت نفتی است که ۸ در حوزه دریا کار می‌کند، این شرکت سومین شرکت نفتی بزرگ دریایی محسوب می‌شود که با ظرفیت بسیار مناسبی در حدود ۱۰۰ میلیارد بشکه نفت درجا و ۲۰۰ سازه دریایی مدیریت می‌شود. محدوده فعالیتی این شرکت از شمال خلیج فارس تا قشم بوده و در ۶ پایگاه بهرگان، خارک، لاوان، کیش، سیری و قشم درحال فعالیت هستیم.

وی ادامه داد: شرکت نفت فلات قاره بزرگترین ناوگان لجستیک را مدیریت می‌کند و علاوه بر اینکه پیشانی اقتصادی کشور در زمینه تولید محسوب می‌شود منافعه ظهور ایران در دریا است.

مدیر عامل شرکت نفت فلات قاره با بیان اینکه شرکت نفت فلات قاره با تمام کشور‌های جنوب خلیج فارس مخزن مشترک دارد افزود: این شرکت به عنوان یک شرکت مادر تخصصی نفت تمام عملیات بالادستی را خودش انجام می‌دهد به عبارتی از مدیریت مخازن گرفته تا تقویت فشار و تا صادرات را به طور یکپارچه به تنهایی انجام می‌دهد.

بورد از برون سپاری بیش از ۶۰ در صد از عملیات اجرایی این شرکت به بخش خصوصی خبر داد و گفت: ۱۰۰ شناور پشتیبانی در دریا برای ما کار می‌کنند همچنین پرواز هلیکوپتر‌ها، عملیات بهره‌برداری، نگهداری و تعمیرات از جمله کار‌هایی است که توسط بخش خصوصی انجام می‌شود.

وی با تاکی بر اینکه شرکت نفت فلات قاره به نوعی با تمام تولید کنندگان ارتباط کاری مثبتی دارد، افزود: ۳ هزار و ۵۰۰ کیلومتر شبکه خطوط لوله زیر دریایی در این شرکت اهمیت نگهداری از آن‌ها را بسیار حائز اهمیت می‌کند که در این زمینه نیز شاهد حضور بخش خصوصی هستیم.

مدیر عامل شرکت نفت فلات قاره از اتمام کابل اندازی در هندیجان به طول ۲۴ کیلومتر با امکانات ۱۰۰ در ۱۰۰ ایرانی خبر داد.

تحقق بیش از ۱۰۰ درصدی شرکت نفت فلات قاره نسبت به برنامه تولیدی در سال ۹۷

بورد گفت: سال گذشته نسبت به برنامه تولیدی مصوب شده توانستیم بیش از ۱۰۱ درصد برنامه تولید را محقق کنیم همچنین در بخش حفاری به رغم تعهد ۸۰ درصدی توانستیم به عملکرد ۹۲ درصدی دست یابیم.

وی با اشاره به نصب ۴ سکوی دریایی و جک در سال گذشته گفت: ۷۰ میلیون نفر ساعت کار را بدون حادثه در شرکت نفت فلات قاره پشت سر گذاشتیم.

همچنین در بحث تزریق آب و گاز به مخازن نیز رشد ۲۲ درصدی داشته و ۸۲ درصد به برنامه عمل کرده‌ایم.

پروژه میدان فروزان تا اواخر خرداد تعیین و تکلیف می‌شود

بورد با بیان اینکه امروز در شرکت نفت فلات قاره ۸۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری انجام شده به ثمر نشسته است درباره ۴ پکیج پروژه‌ای مربوط به این شرکت گفت: یک پروژه در دست اجرا است و ۲ پروژه دیگر نیز در مرحله انعقاد قرارداد است؛ پروژه مربوط به میدان فروزان نیز تا اواخر خرداد یا اواسط تیر ماه بعد از مشخص شدن برنده مناقصه آغاز خواهد شد.

 اولین برج پروپان‌زدا به خارک در حال حمل است

مدیر عامل شرکت نفت فلات قاره به اشاره به سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیون یورو‌ای بخش خصوصی در زمینه پروژه ان جی ال خارک گفت: اولین برج پروپان‌زدا از اهواز به خارک درحال حمل است.

استفاده از تجهیزات داخلی در اولویت قرار می‌گیرد/ کاهشی در تولید نفت نخواهیم داشت

بورد در تشریح برنامه‌های این شرکت در یال ۹۸ گفت: امسال علاوه بر تلاش برای تحقق ۱۰۰ درصدی تعهدات برنامه تولید نسبت به آماده سازی مقدمات و صادرات محموله‌های صادراتی اقدام خواهیم کرد.

مدیر عامل شرکت نفت فلات قاره ادامه داد: سومین اولویت کاری ما ورود جدی به بهره‌مندی از ساخت داخل است به عبارتی در نظر داریم تا جهاد گونه ساخت داخل را در فلات قاره دنبال کنیم.

جمع‌آوری ۳۰۰ میلیون فوت مکعب سلر در میدان فروزان

وی گفت: هم اکنون ۳۰۰ میلیون فوت مکعب در فروزان درحال جمع آوری است که خوراک ان جی ال فارس می‌شود البته مقداری هم در سیری جمع آوری می‌شود.

بورد ادامه داد: ۲ شرکت داخلی پکیج‌هایی را برای جمع آوری گاز‌های سلر نفت فلات قاره ارائه دادند، در مذاکرات تبدیل گاز به برق و تبدیل گاز به میعانات پیشنهاد داده شده است.

 ۲۰ مرحله از لایه نفتی پارس جنوبی بارگیری و صادر شد

مدیر عامل شرکت نفت فلات قاره با بیان اینکه اواخر سال ۹۶ مدیریت مخزن و مدیریت مهندسی از لایه نفتی پارس جنوبی را با مناقصه به یک شرکت ایرانی واگذار کردیم، افزود: سال گذشته یک شرکت ایرانی در این لایه فعالیت داشت و امسال نیز از اوایل خرداد یک شرکت داخلی دیگر آغاز به کار خواهد کرد.

بورد هزینه تمام شده تولید از لایه نفتی پارس جنوبی را یک‌چهارم هزینه خارجی‌ها اعلام کرد و گفت: تا کنون ۲۰ مرحله از این لایه بارگیری و صادر شده است، تولید طبق برنامه علی‌رغم نوسانات با معدل مناسبی درحال پیشرفت است.

وی بیان کرد: در زمینه تامین و نگهداری هم برنامه‌ریزی مناسبی شده است و مواد شیمیایی مصرفی هم با قیمت مناسبی از داخل تامین می‌شود به عبارتی کیفیت تولید بسیار مناسب است.