سکه در آستانه کانال‌شکنی

 روز شنبه، سکه ۲۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد و روی عدد ۵ میلیون و ۹۰ هزار تومان قرار گرفت. در بازار ارز نیز دلار ۲۵۰ تومان رشد قیمت را ثبت کرد و به قیمت ۱۴ هزار و ۸۵۰ تومان رسید. افزایش قیمت هر دو دارایی در حالی به ثبت رسید که در ساعات ابتدایی روز فضای بازار آرام بود و قیمت‌ها تقریبا در دامنه‌ای نوسان می‌کردند که روز پنج‌شنبه در آن قرار داشتند. حتی سکه در ساعات ابتدایی روز رویه کاهشی داشت و برخی از فروشندگان حاضر بودند، سکه خود را با قیمت ۵ میلیون و ۵۰ هزار تومان به فروش برسانند.

به گفته یکی از فعالان باتجربه بازار، در ساعات ابتدایی روز برخی از افراد عادی برای فروش سکه به بازار خود مراجعه می‌کردند و همین عامل، سمت عرضه از سوی افراد حقیقی را بالا برده بود. این فعال رسمی بازار اشاره می‌کرد، افرادی که برای فروش سکه به او مراجعه کرده بودند، بیشتر قصد داشتند با ریال به‌دست آمده وارد سایر بازارها بسته به باقی سرمایه‌شان شوند. با این حال، او عنوان می‌کرد، بازار خودرو برای این افراد جذاب‌تر بوده است و نوسانات اخیر در بازار یاد شده و نوسان محدود سکه در هفته گذشته با وجود عبور از مرز ۵ میلیونی، تا حدی زمینه‌ساز مهاجرت سرمایه به سایر بازارها شده است. با این حال، نکته جالب بازار روز شنبه آن بود که هر چقدر از ابتدای روز فاصله گرفتیم،قیمت سکه افزایشی شد، هرچند که در نهایت کمتر از دلار رشد کرد. گروهی دیگر از فعالان، کاهش شدت افزایش قیمت سکه را ناشی از حباب آن دانستند. از نظر آنها، حباب این فلز گرانبها موجب می‌شد که معامله‌گران ریسک کمتری کنند و ترجیح دهند از این بازار به بازارهای دیگر مهاجرت کنند. نکته دیگری که برخی از فعالان بر آن تاکید می‌کنند، مساله عرضه سکه‌های پیش فروش و احتمال ورود آنها به بازار بود. به گفته آنها، این موضوع سمت عرضه بازار را تقویت می‌کند، این در حالی است که برخی معامله‌گران باور دارند در بازاری مانند خودرو حداقل در کوتاه‌مدت عرضه زیادی رخ نخواهد داد. در کنار این، برخی فعالان باور دارند، بازدهی بالای بورس در هفته‌های اخیر موجب شده است که برخی از معامله‌گران سکه و دلار به این بازار کوچ کنند.

دلار رشد کرد، ولی پشت سد مقاومتی ایستاد

با وجود مهاجرتی که برخی فعالان به آن اشاره می‌کنند، دیروز دلار ۲۵۰ تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و حتی عده‌ای از معامله‌گران عنوان می‌کردند که پس از ساعت ۴ بعدازظهر این ارز تا آستانه ۱۴ هزار و ۸۸۰ تومانی رشد کرد. این در حالی بود که نرخ فروش صرافی‌های بانکی روی عدد ۱۴ هزار و ۳۵۰ تومان میخکوب شده بود و تنها حدود ساعت ۴ و نیم بعدازظهر قیمت در صرافی‌های بانکی به حدود ۱۴ هزار و۵۰۰ تومان رسید.

به گفته فعالان، دیروز مهم‌ترین عاملی که در بازار ارز داخلی زمینه‌ساز رشد قیمت‌ها شد، افزایش نرخ حواله درهم به بالای مرز ۴ هزار تومان بود. دیروز حدود ساعت ۴ بعدازظهر حواله درهم ۴ هزار و ۵۵ تومان بود که ۶۰ تومان بیشتر از روز پنج‌شنبه بود. همان‌طور که بارها اشاره شده است، نرخ حواله درهم و دلار با یکدیگر رابطه مستقیم دارند و به‌طور سنتی انتظار می‌رود رشد یکی زمینه‌ساز افزایش دیگری شود. در این میان، برخی از فعالان نیز افزایش ارزش دلار در مناطق هرات افغانستان و سلیمانیه عراق را  در افزایشی شدن قیمت‌ها دخیل می‌دانستند.

این در حالی است که برخی از بازیگران ارزی داخلی باور داشتند، افزایش تقاضای افراد عادی در بازار موثر بود و زمینه‌ساز رشدقیمت دلار شد. دیروز صف خرید ارز رو به روی دو صرافی بانکی خیابان فردوسی طولانی‌تر بود. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که این صف در مقایسه با صف‌های خرید سال قبل بسیار کوتاه‌تر بود. هم‌اکنون آنچه در بازار برای معامله‌گران ارزی اهمیت دارد، عبور یا مقاومت دلار در مرز ۱۵ هزار تومانی است.