یوسفیان ملا: دولت بانک ها را وادار به فروش اموال مازاد کند

 عزت الله یوسفیان ملا عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به اینکه بانک ها بالغ بر 12 هزار میلیارد تومان اموال مازاد دارند، گفت: فروش اموال مازاد بانک ها در سرمایه و آورده بانک ها موثر است، فروش حتی یک ریال از این اموال دست بانک ها را در دادن تسهیلات و وام ها باز می کند، متاسفانه در این مسئله حرکتی صورت نمی گیرد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: شخص رئیس جمهور بارها از بانک ها خواسته است تا نسبت به فروش اموال مازاد خود اقدام کنند، این مسئله مورد تاکید شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوای سه گانه، معاون اول رئیس جمهور و وزیر اقتصاد قرار گرفته است اما بانک ها به این تذکرات و تاکیدات اعتنایی نمی کنند.

نماینده مردم آمل در مجلس دهم شورای اسلامی با تامید براینکه بانک ها نباید سرمایه گذاری کنند بیان داشت: رسالت اصلی بانک ها پرداخت تسهیلات و خدمات بانکی است، که با فروش اموال و بازگشت سرمایه ها به رسالت خود نزدیک می شود و از سرمایه گذاری و بنگاه داری فاصله می گیرند.

وی اظهار داشت: بانک ها با داشتن خانه های سازمانی و ویلاهای تفریحی در مناطق مختلف کشور سود زیادی کسب می کنند با این حال اگر رئیس جمهور به بانک ها برای فروش مازاد اموال بازه زمانی را مشخص کند و پس از آن با بانک های مختلف برخورد کند، باعث می شود که اموال مازاد به سرعت به فروش برسد.

برای فروش اموال مازاد نیاز به قانون نیست، همه دستگاه ها برای فروش اموال مازاد قانون دارند با این حال قانونی که مستقیما بانک ها را مخاطب قرار دهد وجود ندارد.

یوسفیان ملا در ادامه گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه فروش اموال بزرگترین آورده بانک ها محسوب می شود، بیان داشت: دولتمردان بارها نسبت به فروش اموال مازاد تاکید کردند اما ضمانت اجرایی وجود ندارد.

این نماینده مجلس توضیح داد: برای فروش اموال مازاد نیاز به قانون نیست، همه دستگاه ها برای فروش اموال مازاد قانون دارند با این حال قانونی که مستقیما بانک ها را مخاطب قرار دهد وجود ندارد.

وی تاکید کرد: نیازی به قانون مستقیم نیست، چرا که در قانون مقررات پولی و بانکی چنین اجازه ای داده شده تنها کافی است که باید رئیس جمهور، وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی به میدان بیایند و بگویند در این بازه زمانی مشخص بانک ها مکلف اند اموال مازاد را بفروشند و اگر عمل نکنند با آنها برخورد جدی می شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به اینکه بانک ها جزایر جدا از سیستم اقتصادی کشور هستند، بیان داشت: از آنجایی که پول، قدرت آفرینی می کند در حال حاضر پول و قدرت در دست بانک ها است، با این حال اگر دولت بخواهد بانک‌ها نمی توانند مقاومت کنند ولی دولت عملا کاری برای فروش اموال مازادنمی کند.