نحوه محاسبه عوارض سالیانه خودرو در سال ۹۸

شهروندان برای پرداخت عوارض سالیانه خودرو خود باید با مراجعه به سایت تهران من، به قسمت عوارض سالیانه خودرو مراجعه کنند و با وارد کردن اطلاعات، از میزان عوارض سالیانه خودروی خود آگاه شوند و نسبت به پرداخت آن اقدام کنند.

اما نکته قابل توجه این است که شهرداری تهران با چه فرمولی اقدام به محاسبه عوارض خودرو در سال ۹۸ می کند؟

وحید عرب مدیر کل تشخیص و وصول درآمد شهرداری تهران درباره عوارض خودرو و فرمول محاسبه آن در سال ۹۸ گفت: در سال گذشته بر اساس بند ب ماده ۴۳ قانون مالیات بر ارزش افزوده نرخ عوارض سالیه خودرو، ۱ در ۱۰۰۰ ارزش خودرو محاسبه می‌شد و شهرداری تهران نیز میزان عوارض سالیانه خودرو را با این فرمول محاسبه می کرد.

مدیر کل تشخیص و وصول درآمد شهرداری تهران ادامه داد:، اما در جدول ۱۶ قانون بودجه که سالانه منتشر می‌شود این ضریب برای سال ۹۸، به ۱/۵ در ۱۰۰۰ قیمت خودرو افزایش یافته است و شهرداری تهران بر این اساس اقدام به اخذ عوارض سالیانه خودور از شهروندان می‌کند و در این خصوص باید تاکید کرد که شهرداری تهران هیچ نقشی در این افزایش ۰/۵واحدی ندارد.

عرب در پاسخ به این سوال که مرجع تعیین کننده قیمت خودرو چه نهادی است؟ گفت: دفترچه قیمت گذاری خودرو در دی ماه هر سال از سوی وزرات اقتصاد و اموردارایی ابلاغ می‌شود.

وی ادامه داد: وزارت صنعت معدن و تجارت به عنوان نهاد تصمیم گیرنده در حوزه قیمت خودرو، ارزش خودرو را به وزارت اقتصاد اعلام و وزارت اقتصاد نیز آن را جهت اخذ عوارض سالیانه خودرو در قالب یک دفترچه به شهرداری تهران ابلاغ می‌کند.

مدیر کل تشخیص و وصول درآمد شهرداری تهران تصریح کرد: وزارت اقتصاد دفترچه قیمت انواع خودرو را در دی ماه ۹۷ ابلاغ کرد و امروز شاهد این موضوع هستیم که نرخ خودرو در حال حاضر نسبت به دی ماه سال ۹۷ رشد داشته است و قیمت‌های درج شده در این دفترچه پایین‌تر از نرخ امروز بازار است.

عرب افزود: در یک محاسبه ساده با این فرمول می‌توان گفت که ارزش یک خودرو اگر ۱۰۰ میلیون تومان باشد عوارض سالیانه آن با احتساب ۱۰۰۰*۱/۵، یکصدو پنجاه هزار تومان است.

وی در خصوص میزان جریمه دیرکرد پرداخت سالیانه عوارض خودرو در سال ۹۸ گفت: به ازای هر ماه دیرکرد در پرداخت عوارض ۲ درصد افزایش عوارض شامل حال شهروندان می‌شود به این صورت که به عنوان مثال اگر در سال ۹۷ فردی عوارض خودرو خود را پرداخت نکرد در انتهای سال با احتساب ماهی ۲ درصد جریمه باید ۲۴ درصد جریمه دیر کرد پرداخت عوارض را بدهد.

مدیر کل تشخیص و وصول درآمد شهرداری تهران در پایان در خصوص عوارض خودرو‌های وارداتی گفت: در بحث خودرو‌های وارداتی نیز همان ضریب خودرو‌های داخلی یعنی ۱۰۰۰*۱/۵ ارزش خودرو محاسبه می‌شود.