ارزش صادرات غیرنفتی و خدمات ۱۶.۵ میلیارد دلار است

بابک افقهی در حاشیه مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه ملی و استانی خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد اظهار داشت: ارزش قراردادهای خدمات فنی و مهندسی در هفت ماه اول سال جاری ۱.۴ میلیارد دلار بوده که رشد ۷۵ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد.
رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، با بیان اینکه میانگین پروژه‌ها ۵۷ میلیون دلار بوده است، افزود: در مجموع ارزش صادرات غیرنفتی و کالا و خدمات ۱۶.۵ میلیارد دلار است.
وی گفت: تجارت در دنیای امروز به هیچ وجه تبعیت از حوزه‌‌های سیاسی نمی‌کند و باید با توجه به همین تحریم‌ها همچنان در رشد و موفقیت قرار بگیریم.
افقهی با اشاره به رشد ۱۴ درصدی صادرات با کشورهای اتحادیه‌ اروپا، اظهار داشت: اگر با تعامل با بخش خصوصی، مدیریت هوشمند واردات و توسعه‌ صادرات غیر نفتی را انجام دهیم، رشد پیش‌بینی شده در صنعت چشم‌انداز ۱۴۰۴ زودتر محقق می‌شود.
وی با اشاره به اینکه در راستای توجه بیشتر به هدف کمی موضوع تجارت در هر استان و تنظیم روابط و روان‌سازی نهادها باید اتفاق بیفتد، خاطرنشان کرد: بر این اساس استاندار هر استان به عنوان رئیس جمهور آن استان تنظیم این روابط را در حوزه‌های مختلف امنیتی، اطلاعاتی، گمرکی، بخش تعاونی و بخش خصوصی بر عهده دارد که امسال دو نفر از استانداران را به عنوان خادمان صادراتی کشور انتخاب کردیم.
افقهی با بیان اینکه رشد صادرات غیر نفتی ایران در سال ۸۴ از ۱۱ میلیارد دلار به ۲۱ میلیارد دلار تا پایان سال ۸۸ رسیده است، گفت: ضعف‌‌هایی که در حوزه‌ صادرات وجود دارد، توانمند نبودن تشکل‌های صادراتی و عدم توجه به شکل‌گیری خوشه‌ها و تشکل‌های صادراتی است که طبق پیشنهاد به تصویب رسیده در برنامه پنجم توسعه تمام‌ اختیارات دولت در حوزه‌ حمایت‌های مستقیم و غیر مستقیم به تشکل‌ها واگذار شد.
وی گفت: راهی به غیر از واگذاری سیستم‌ خودکنترلی، ارتقای کیفیت و تقویت بنگاه‌های صادراتی به خود آن‌ها نداریم و دیگر فضای پلیسی و نظارتی برای تقویت تشکل‌ها و صادرات جوابگو نیست.
رئیس توسعه تجارت کشور، در خصوص جعل تقلب در برند، گفت: اخیراً کارگروه مدیریت برند‌های تجاری سازمان توسعه تجارت ایجاد شده است که آئین‌نامه‌هایی در آن در حال طراحی است که باید هزینه‌های تقلب برند به گونه‌ای افزایش یابد که دیگر کسی مرتکب به جعل آن نشوند.
وی اظهار داشت: توقع از استان خراسان رضوی به عنوان منطقه‌ای با پتانسیل‌های بالا در حق سهمی که برای دیگر استان‌ها در نظر گرفته شده، عدد و رقمی فرای این اعداد و ارقام است.
افقهی افزود: امیدواریم تمام‌ اختیارات و حمایت‌هایی را که در بازار عراق تصویب شده است، برای کشور افغانستان به مرحله‌ اجرا بگذاریم.
رئیس سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: این آمادگی در دولت وجود دارد که با توجه به موقعیت جغرافیایی و حساس خراسان رضوی مدیریت یک گروه از کشورهای منطقه علاوه بر افغانستان و ترکمنستان به این استان واگذار شود.
وی ادامه داد: با توجه به پتانسیل‌های استان آمادگی راه‌اندازی خط انتقال هوایی برای صادرات داریم به شرط آنکه برنامه‌ریزی منظم پروازی از سوی صادرکنندگان استان صورت بگیرد.
افقهی گفت: هیچ محدودیتی در اعطای تسهیلات ۱۲ درصدی برای صادرکنندگانی که قرارداد معتبر صادراتی دارند، وجود ندارد.
افقهی درخصوص حمایت‌های صادراتی تصریح کرد: تنها بسته‌ حمایتی که در کارگروه طرح تحول اقتصادی برای اعطای کمک‌های بلاعوض تصویب شده، بسته‌ حمایت صادرات غیرنفتی است که مقرر شده سه هزار و ۹۴۰ میلیارد دلار کمک بلاعوض و ۵۷۰ میلیارد دلار در قالب وجوه اداره شده به صادرکنندگان پرداخت شود.