ساماندهی حمل‌ونقل هوایی بار

شهرام آدم‌نژاد امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: شرکت‌های زیادی هستند که مایلند پروژه ایر تاکسی را راه‌اندازی کنند، اما موانع زیادی در این حوزه وجود دارد. 

وی افزود: همین الان فرودگاه مهر‌آباد یا به عنوان مثال فرودگاه پیام مجوز ایر تاکسی صادر نمی‌کند، چون معتقدند هزینه آن گران است و یا ازدحام وجود دارد و از لحاظ اقتصادی صرفه ندارد که برای جابه‌جایی 3 تا 4 نفر این هزینه‌ها ایجاد شود.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در این راستا ضرورت دارد، هزینه‌های ایر تاکسیکاهش یابد تا این تجارت راه‌اندازی شود، ضمن آنکه هواپیماهای شخصی هم در آینده می‌توانند در این حوزه ورود کنند. 

آدم‌نژاد گفت: ایر تاکسی متقاضیان خود را دارد و لزوماً شاید نتوان در بسیاری از مسیرها افراد زیادی را جابه‌جا کرد. ما فرودگاه‌هایی را داریم که هفته‌ای یک تا 2 پرواز در آنها انجام می‌شود پس می‌توان در این فرودگاه‌ها از هواپیماهای کوچک برای مصارف خاص‌تر و متنوع‌تر استفاده کرد.

وی در پاسخ به فارس، گفت: مهرآباد ظرفیت ارائه خدمات ایر تاکسی را دارد، تقاضا هم در این حوزه زیاد است و پیگیری ما به دلیل همین تقاضاها است. 

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تعدادی هواپیما برای راه‌اندازی ایر تاکسی داریم، گفت: این هواپیماهای سبک و فوق‌سبک باید افزایش یابد، تهیه هواپیماهای جنرال اویشن بسیار ساده‌تر از هواپیماهای تجاری است.

آدم‌نژاد اضافه کرد: اساس زنجیره توسعه صنعت هوایی از هواپیماهای جنرال اویشن است و بعد باید به سمت تجاری‌سازی برویم در حالی که در کشور ما برعکس است یعنی اول هواپیماهای تجاری آمدند. 

وی افزود: سازنده هواپیماهای جنرال اوبرخلاف هواپیماهای تجاری در دنیا زیاد هستند و روش‌های تهیه آن هم ساده‌تر است.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه امروز بخش عمده هواپیماهای جنرال اویشن در حوزه آموزش کار می‌کنند، وقتی هیچ پروازی در فرودگاهی انجام نمی‌شود چرا هواپیماهای سبک آنجا پرواز نداشته باشند؟

آدم‌نژاد افزود: همچنین برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا شهریور ماه برنامه حمل‌ونقل هوایی بار را ساماندهی کنیم، به این ترتیب در کنار نرخ سود ساختار فرودگاه‌ها و ساختار توزیع بار اصلاح می‌شود.