خودروسازان یکبار هم که شده افشاگری کنند!

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با بیان اینکه خودروسازان همواره از نیروی مازاد در صنعت خودروسازی شکایت دارند، تصریح کرد: برای یک بار هم که شده لیست مسئولانی که نیروی مازاد به این صنعت تحمیل می کنند را افشا کنند.

برنامه " مناظره " رادیو گفت و گو با موضوع جولان دلال ها در بازار خودرو و دامن زدن به نرخ های غیر واقعی و حبابی در این بازار با حضور مهدی دادفر ، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو روانه رادیو گفت و گو شد.

مهدی دادفر در آغاز با بیان اینکه دلالی را با مفهوم رایج آن نمی پذیرم ، اظهار کرد : دلالی در قانون تجارت تعریف شده است و کار نادرستی نیست چون معامله ای را انجام می دهد. متاسفانه ما همیشه به دنبال دشمن سومی برای افزایش قیمت ها هستیم ، مشکلات و نواقص واقعی را نمی بینیم و به دنبال حل آنها نیستیم.

وی افزود : مطمئنا سودجویان از شرایط فعلی بازار کمال استفاده را می برند اما این سودجویی به آن میزان نیست که بازار را تحت تاثیر خود قرار دهد.فرض کنیم از جمعیت میلیونی خریدار خودرو 100 نفر سودجو باشند تا چه میزان می توانند اثرگذار باشد؟ مشکل اینجاست که ما به خواست مردم برای داشتن یک خودرو باکیفیت داخلی یا خارجی احترام نمی گذاریم و تا زمانی که این نگاه اصلاح نشود مشکل حل نخواهد شد.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو مشکل بازار فعلی را کاهش تولید خودرو دانست و بیان کرد : مسلما کاهش تولید کالا سبب افزایش قیمت آن می شود.در کشوری که سالیانه به 1میلیون و 700 هزار دستگاه خودرو نیاز دارد ، در حالی تولید این کالا بسیار کمتر از این تعداد است نباید توقعی جز افزایش قیمت داشته باشیم.

دادفر تاکید کرد : عدم وجود برنامه ریزی در تجارت ، واردات و تولید خودرو و همچنین بی توجهی به مدیریت تولید ، انبارش کالا ، ضریب ریسک و آینده نگری از یک سو و وارد کردن عوامل اخلال گر در نظم بازار مانند بخش نامه ها و قوانین توسط حاکمیت از سوی دیگر چنین بازار آشفته ای را ایجاد کرده است.

وی در ادامه برنامه مناظره رادیو گفت و گو خاطر نشان کرد : برنامه ریزی تولید در خودروسازی وجود نداشته تا قطعات مورد نیاز در طی این سال ها تهیه شود و برای خودرو سازان مهم نیست قیمت یک خودرو چقدر افزایش یابد چون حکم قیمتی را وزیر تعیین می کند و خودروسازان هر زمان با کمبود بودجه شوند دولت به آنها پول می دهد.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو از خودروسازان داخلی خواست برای یک بار دست به افشا گری بزنند و لیست نیروهای مازادی که از طرف نمایندگان مجلس و دیگر مسئولان به آن ها تحمیل شده اند و همیشه از آن گلایه دارند را منتشر کنند.

دادفر با تاکید بر اینکه تنها راه نجات خودروسازی ، واگذاری مطلق به بخش خصوصی است ، تصریح کرد : اگر در دولت و وزارت صنعت هزاران وزیر دیگر در راس کار قرار بگیرند از پست مدیرعاملی سایپا و ایران خودرو نخواهند گذشت.بخش خصوصی درباره اموال خود دلسوزی به خرج می دهد و تا نهایت توان خود برای پابرجا ماندن مجموعه خود تلاش می کند. بنابراین بهترین راه سپردن این مسئولیت به اهل آن است.

وی در پایان برنامه مناظره رادیو گفت و گو به قطعه سازان هم پیشنهاد داد در ازای مطالبات خود ، شرکت های زیر مجموعه خودروسازی را دریافت کنند و با یکدیگر تعاونی های مختلف تشکیل دهند.