به گزارش فارس، برخی از مشتریان معاملات آتی سکه در یکی دو روز اخیر طی تماسهایی اعلام کردند که نمیتوانند به صورت آنلاین قیمت قراردادهای آتی سکه را مشاهده کنند.به گفته این معاملهگران در ابتدای ساعت شروع معاملات سیستم قطع شده و قیمتها با تاخیر به روز رسانی میشوند.

همچنین معتقدند در طول روز نیز قیمت‌هایی که بر روی سایت مشاهده می‌شود مربوط به دقایقی پیش است و وقتی به کارگزاری‌ برای خرید تماس می‌گیرند متوجه تغییر قیمت‌ها می‌شوند.

بر اساس این اطلاعات با برخی کارگزاری‌ها و بورس کالا تماس گرفته شد که پاسخ آنها به این اتفاقات به شرح زیر است.

*تقاضا‌های بالای خرید یا فروش موجب اخلال در سرور می‌شود

الهام خوشنویسان مدیر معاملات آتی یک کارگزاری در خصوص این مسئله اظهار داشت: ‌این اختلالات به دلیل شلوغ شدن و تقاضا‌های بالای خرید و فروش از سوی مشتریان بوده و باعثمی‌شود سرور برای چند ثانیه با تأخیر قیمت‌ها را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه این تأخیر تنها حدود ۶ الی ۷ ثانیه است، گفت: ‌وقتی خبر مهمی رخ می‌دهد و همه مشتریان قصد دارند در آن لحظه عکس‌العمل نشان دهند این مشکلات بوجود می‌آید. همچنین این تأخیر تنها برای مشتریان است وما به عنوان کارگزار که از نرم افزار داخلی استفاده می‌کنیم به صورت لحظه‌ای تغییرات را مشاهده می‌کنیم.

*مشکل از سایت بورس کالا است

پوریا ارژنگ معامله‌گر معاملات آتی یک کارگزاری دیگر نیز در این خصوص با بیان اینکه مشکل از سایت بورس کالا است، بیان کرد: در این مورد نیز تعدادی از مشتریان با کارگزاری تماس گرفته و اعلام می‌کنند سیستم برای چند دقیقه هنگ کرده و نمی توانند قیمت‌ها را به صورت به روز شده مشاهده کنند.

وی افزود: ‌ وقتی مشتریان چنین مشکلاتی را بیان می‌کند ما به عنوان کارگزار چون از سیستم و نرم‌افزار داخلی استفاده می‌کنیم، نمی توانیم این مشکل را درک کنیم ولی چندین بار این مسئله از سوی فعالان مطرح شده است.

این کارگزار معاملات آتی خاطر نشان کرد: ما درخواست‌های خرید و فروش را وارد سیستم می‌کنیم ولی به دلیل مشکلاتی که سایت دارد مشتریان با تأخیر در خواست خود را مشاهده می‌کنند.

وی بیان کرد: در برخی مواقع مشتریان تماس می‌گیرند که به طور مثال سکه تیر ماه را برای ماه ۹۶۰ تومان خریداری کنید، ولی وقتی تماس می گیرند متوجه می‌شود این قیمت مربوط به ۵ دقیقه پیش است. البته برخی اعلام می‌کنند بورس کالا قیمت‌‌ها را از نرم افزار دریافت کرده و در سایت منتقل می‌کند و به دلیل مشکل سایت مشتریانی که از این طریق قیمت‌ها را می‌بینند با تأخیر در نرخ‌‌ها روبه‌رو می‌شوند.

وی در پایان گفت: لازم است معامله‌گران قیمت‌ها را به صورت آنی و لحظه‌ای ببینند بنابراین با توجه به این مشکلات بهتر است سایت را قوی‌تر کنند.

*اختلال سیستم مخابرات در منطقه دلیل تأخیر در به روز شدن اطلاعات

با توجه به همه این مسائلی که از سوی مشتریان و کارگزاران مطرح شد، مسئول معاملات آتی بورس کالا بیان کرد: ‌ مسائلی که از سوی مشتریان مطرح می‌شود به این دلیل است که آنها اطلاعات را از روی سایت بورس کالا دریافت می‌کنند در حالت عادی اطلاعات به صورت آنلاین و به راحتی به روز می شود.

وی افزود: در یکی دو روز اخیر به دلیل برخی اختلالات مخابرات در این منطقه قطعی اینترنت بوجود آمده و این مسئله اجازه نمی‌دهد اطلاعات به روز شود، بنابراین با تأخیر به روز می‌شود. همچنین این اختلالات در ابتدای شروع معاملات نیست و در روز گذشته تا ظهر به دلیل مشکلات مخابراتی در این منطقه این قطعی اینترنیت چند بار رخ داد.

عزیزی خاطر نشان کرد: به دلیل اینکه در نخستین دقایق شروع معاملات حساسیت بیشتری وجود دارد این مسئله برای مشتریان بیشتر مشهود است بنابراین این اختلالات و قطعی اینترنت به بورس کالا مربوط نمی‌شود.

وی در پایان گفت: کارگزاران با توجه به اینکه از نرم افزار و اینترنت داخلی استفاده میکنند به صورت آنلاین میتوانند اطلاعات لازم را در اختیار مشتریان قرار دهند. همچنین تابلوهایی که در ساختمان بورس کالا نصب شده نیز اطلاعاتش کاملا به روز ست ولی افرادی که از سایت بورس کالا استفاده میکنند به دلیل قطعی اینترنت در منطقه با این مشکل روبهرو هستند.