به گزارش افکار نیوز به نقل از دنیای اقتصاد،بحث تامین ارز واردکنندگان و انجام شدن ۷۰ درصد واردات با ارز دولتی در کنار اولویت ارز یک هزار و ۲۲۶ تومانی با کالاهای اساسی، مهمترین اخباری بوده که توانست روند مبادلات در بازار ارز و سکه را تا حدودی آرام کند. این در شرایطی است که انتشار خبر ثبت نام پیش فروش ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار قطعه سکه توسط مردم و از سویی احتمال ارائه اوراق بهادار به جای سکههای پیش فروش (البته به صورت اختیار و با رضایت مشتری و مطرح شدن آن تنها در حد ایده) از سوی مدیر کل نشر و ریالی بانک مرکزی بازار آتی را به یکباره با رشد قیمت مواجه کرد. همچنین اعلام شده به دلیل فراهم نشدن رضایت کارمندان عیدی آنان به جای سکه، پول نقد خواهد بود. همین اتفاقات و اخبار منتشر شده باعث شد بازار تا حدودی با واکنش مثبت روبهرو شود.

البته در ساعات پایانی روز گذشته با تحرکات مثبت در بازارهای جهانی، قیمت‌ها در سررسیدهای دور تا حدودی با دامنه نوسان مثبت پیگیری شد.

برخی کارشناسان بر این باور هستند با کاهش حجم تقاضاها در بازار سکه و ارز به دلیل جمع شدن بخش زیادی از نقدینگی و از سویی روانه شدن بخشی از آن در اوراق مشارکت و گواهی سپرده و کاهش قیمت جهانی طلا در بازارهای جهانی، فعلا بازار مسیر نزولی را طی می‌کند؛ این در شرایطی است در روزهای پایانی سال علاوه بر تقاضای ارز مسافرتی، موضوع تامین ارز بخشی از صنایع که نیاز به مواد اولیه دارند می‌تواند روی حجم سطح تقاضاها در بازار تاثیر داشته باشد. به نظر تحلیلگران اگر بانک مرکزی همسو با خواسته‌های بازار حرکت نکند و از سویی در تعهدات پیش فروش سکه‌های ثبت نامی کم کاری کند آن وقت می‌توان بعد از عید و در اوایل اردیبهشت‌ماه شاهد رشد دوباره قیمت‌ها بود؛ این در شرایطی است که اجماع تحلیلگران روی نوسان رو به پایین قیمت‌ها تا مدت مورد بررسی بیشتر است.


البته یکی از مهم‌ترین اطلاعیه‌های دیروز بازار این بود که از امروز موعد تحویل گواهینامه آمادگی تحویل سررسیدهای اسفندماه شروع خواهد شد؛ این در شرایطی است که معامله‌گران کم کم در فکر بستن موقعیت‌های خود هستند؛ براساس اطلاعیه سرپرست قراردادهای مشتق کالایی؛ فرآیند تحویل قرارداد آتی اسفندماه در روزهای ۲۱ و ۲۲ اسفندماه مطابق ضوابط انجام خواهد گرفت.

در مجموع روند مبادلات برای هر یک از سررسیدها متفاوت بود؛ سکه اسفندماه با ۷ هزار و ۱۰۰ تومان افت در ابتدای معاملات(دامنه نوسان ۸۹/۰ درصد) و رشد ۲ هزار و ۶۰۰ تومانی در بعد از ظهر(دامنه نوسان ۳۴/۰ درصد) در محدوده ۷۹۳ تا ۸۰۳ هزار تومان، سکه فروردین ماه با افت ۱۰ هزار تومانی(دامنه نوسان ۸۱/۱ درصد) در محدوده ۸۲۷ تا ۸۳۷ هزار تومان، سکه اردیبهشت‌ماه با ۵ هزار تومان کاهش(دامنه نوسان ۵۹/۰ درصد) و رشد ۶ هزار تومانی در ساعات پایانی(دامنه نوسان ۶۶/۰ درصد) در محدوده ۸۷۴ تا ۸۸۵ هزار تومان، سکه خردادماه با ۶ هزار تومان نوسان(دامنه نوسان ۷۰/۰ درصد) در محدوده ۹۰۷ تا ۹۲۰ هزار تومان، سکه تیرماه با ۵ هزار و ۶۰۰ تومان افت در مبادلات صبح(دامنه نوسان ۶۰/۰ درصد) و ۱۳ هزار تومان رشد در مبادلات بعد از ظهر(دامنه نوسان ۳۴/۱ درصد) در محدوده ۹۴۶ تا ۹۶۵ هزار تومان قرار گرفت.