دلایل کاهش۷۰هزار بشکه‌ای تولید نفت ایران

به گزارش افکار نیوز، حمیدرضا کاتوزیان در گفتگو با مهر درباره آخرین وضعیت تولید نفت خام ایران گفت: بر اساس برنامه وزارت نفت تولید باید در سالجاری به سه میلیون و ۹۸۱ هزار بشکه در روز می رسید که عملا تولید نفت کشور به طور متوسط در بهمن ماه ۳ میلیون و ۹۱۲ هزار در روز بوده است.
رئیس کمیسیون انرژی مجلس با اعلام اینکه در حال حاضر از سقف برنامه تولید ۶۹ هزار بشکه نفت عقب هستیم، تصریح کرد: این درحالی است که سال گذشته متوسط تولید روزانه سه میلیون و ۹۴۴ هزار بشکه تولید ثبت شده بود و امسال نسبت به پارسال ۳۲ هزار بشکه کاهش داشته ایم و نسبت به برنامه ۶۹ هزار بشکه کاهش داریم.

نماینده مردم تهران در خانه ملت با بیان اینکه هم اکنون در بخش تولید نفت و گاز طبیعی با کمبود شدید نقدینگی مواجه هستیم، اظهار داشت: عدم تامین تجهیزات و ناتوانی برخی پیمانکاران داخلی امکان افزایش تولید را نمی دهد و برنامه های وزارت نفت در این شرایط محقق شدنی نیست.

وی تاکید کرد: وقتی اوپک تصمیم می گیرد سقف تولید را افزایش دهد در این میان سهمی به ایران نمی رسد؛ بنابراین این امکان برای رقبای کشور همچون عربستان و عراق از این مصوبه اخیر فراهم می شود و سود بسیاری هم خواهند برد.

کاتوزیان در پاسخ به این سئوال مهر که مجلس چه واکنشی در قبال کاهش تولید نفت داشته است، بیان کرد: بارها با وزیر نفت جلسه برگزار کردیم و نظراتمان را گفته ایم که نمی شود به طور پایدار این وضعیت را ادامه داد. این روند کاهش تولید تا پایان سال یا سال آینده مطمئنا بیشتر می شود.

وی با بیان اینکه کمیسیون انرژی مجلس تاکید دارد مشکل نقدینگی وزارت نفت در این مسئله حل شود، تبیین کرد: فکر نمی کنم مشکل به این راحتی حل شود. مگر اینکه در بودجه ۹۱ دولت را مکلف کنیم که به وزارت نفت بودجه اختصاصی دهد که مشکل تامین تجهیزات و نقدینگی و پرداخت طلب پیمانکاران حل شود.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس با یادآوری اینکه دید حاکم بر دولت در حوزه نفت و گاز همراه با جامع نگری و علمی نیست، اعلام کرد: فکر می‌کنند نفت مانند آب است و هر طور که بخواهیم و هر مقدار که بخواهیم می توانیم استخراج کنیم اما واقعیت این است که چنین نیست ما برای تحصیل درآمد از طریق نفت باید از نفت برای نفت خرج کنیم، اگر چنین نکنیم و در این حوزه سرمایه گذاری نکنیم موفق عمل نخواهیم کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه برای افزایش هر بشکه تولید نفت در خشکی نیازمند سرمایه گذاری ۲۵ هزار دلار و تولید در آب حدود ۳۵ هزار دلار نیاز داریم، خاطر نشان کرد: حدود ۷۰ هزار بشکه تولید را باید افزایش دهیم یعنی حدود دو میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار معادل سه هزار میلیارد تومان نیاز داریم تا به برنامه وزارت نفت نزدیک شویم.