به گزارش مهر، ميرصادق سعادتيان با تاكيد بر اينكه تنظيم قرارداد خريدوفروش ملك در دفترخانهها باعث ميشود احتمال كلاهبرداري در معامله به حداقل ممكن برسد، گفت: در دفترخانه، قبل از تنظيم قرارداد، انواع استعلامها نسبت به وضعيت ملك به عمل ميآيد؛ طوري كه خريدار نيازي به شك و ترديد نسبت به صحت معامله نخواهد داشت.

وی در پاسخ به اینکه بسیاری از شهروندان پس از خرید یا اجاره املاک با مشکلاتی مانند کلاهبرداری یا وقف‌ بودن و ورثه بودن املاک مواجه می‌شوند، گفت: علت آن این است که این شهروندان قبل از خرید یا اجاره ملک از ادارات ثبت استعلام نمی‌کنند

هر از چند گاهي مسوولان حقوقي و قضايي كشور شامل مديران سازمان ثبت اسناد و املاك و روساي كانون سردفتران، اظهارنظرهايي را درباره محل قابل اعتماد براي ثبت معامله ملكي مطرح ميكنند. اين موضوع كه به نوعي با عملكرد بنگاههاي مسكن در ارتباط است، به اسنادي برميگردد كه مشاوراناملاك تحت عنوان مبايعهنامه براي خريدار و فروشنده تنظيم ميكنند. مبايعهنامه قبل از صدور سند رسمي توسط دفترخانه، تنظيم ميشود كه مسوولان قضايي درباره آن معتقدند، سند محضري به مراتب مستندتر و قابل اعتمادتر از مبايعهنامه است.