متوسط قیمت نفت ایران در دی ماه؛ ۱۱۲ دلار

به گزارش خبرگزاری فارس اوپک در ادامه این گزارش افزود تولید نفت ایران در این ماه نیز ۴۲ هزار بشکه در روز نسبت به دسامبر ۲۰۱۱ کاهش داشته و به ۳.۴۷۸ میلیون بشکه در روز رسیده است.

این گزارش در ادامه اعلام کرد تقاضا برای نفت اوپک طی سال ۲۰۱۲ نسبت به سال گذشته ۱۰۰ هزار بشکه کاهش خواهد یافت و به ۳۰ میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

اوپک افزود اختلاف بین قیمت نفت سبک و سنگین طی ماه ژانویه به شدت کاهش یافته است که علت اصلی آن رشد تقاضا برای نفت سنگین در بازارهای بین المللی بوده است. بر این اساس اختلاف قیمت نفت اورال روسیه و نفت برنت دریای شمال از ابتدا تا پایان ماه ژانویه به کمتر از ۲.۴۰ دلار رسیده است.

افزایش تولید نفت سبک لیبی و کاهش نسبی تقاضا از سوی پالایشگاههای آمریکا و اروپا نیز تاثیر زیادی در کاهش قیمت نفت سبک در بازارهای بین المللی داشته است. میانگین قیمت سبد نفت اوپک نیز طی ماه ژانویه به ۱۱۱.۷۶ دلار رسیده است که نسبت به ماه قبل ۴.۴۲ دلار رشد داشته است.

این گزارش حاکی است میزان تولید نفت کشورهای غیر عضو اوپک در سال ۲۰۱۲ بیش از ۷۰۰ هزار بشکه افزایش خواهد یافت . برزیل آمریکا کانادا روسیه و کلمبیا بیشترین نقش را در افزایش تولید این کشورها خواهند داشت .