سيد شمس الدين حسيني وزير اقتصاد به خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران گفت: اتفاقي كه در سال جاري در بازار ارز افتاد بخشي از آن مربوط به جريانات نيمه دوم سال ۸۹ يعني دقيقا از زمان روزهاي پاياني تابستان سال گذشته كه بازار ارز در آن روزها شاهد بروز علامت هايي در خصوص افزايش نرخ ارز در كشور بود، بر مي گردد.

وزیر اقتصاد با تاکید بر این موضوع که اقتصاد ایران هم مانند سایر اقتصادهای دنیا تعاملات زیادی با کشورهای خارجی دارد، تصریح کرد: اگر فرض کنیم رقم تولید ناخالص ملی کشورمان ۴۷۰ هزار میلیارد تومان باشد و براساس مرکز آمار ایران سهم تجارت از این رقم چیزی حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان باشد.

وی ادامه دادبنابراین در نظر گرفتن سهم درآمدی نفتی و غیر نفتی و واردات و در کنار احتساب سهم بخش خدمات و حساب سرمایه این رقم به طور حتم بیشتر از این خواهد بود.

وزیر اقتصاد و دارایی تصریح کرد: بخشی از التهابات ایجاد شده در بازار ارز کشور مربوط به فشارهایی است که در عرصه تحریم های بین المللی به ایران تحمیل شده است یعنی ایجاد محدودیت مبادلات ارزی مانع تسویه شدن تبادلات ارزی کشور و ایجاد التهاب در بازار داخلی آن هم از نوع کمبود جنس و هم موجب نارسایی و نارضایتی می شود.

سخنگوی اقتصادی دولت با بیان اینکه در کنار این جریان البته موارد دیگری هم مانند تمرکز رسانه های خارجی بر ایجاد تنش بیشتر در بازار ارز ایران و بعضا ارائه تحلیل های نادرست از سوی برخی عوامل داخلی نیز باعثایجاد نابسامانی در بازار ارز کشور می شود، اظهار داشت: کشورهایی که ما را تحریم کردند با اعمال سیاست های مغرضانه همچون انسداد کانال های نقل و انتقال پول سعی در ایجاد بحران اقتصادی در ایران دارند.

حسینی درباره نقش عوامل غیر اقتصادی ادامه داد: اگر فقط موضوع افزایش قیمت ارز به نحوه عرضه و یا مبادله آن محدود می شد این سیر صعودی در مورد قیمت ارز در بازار داخلی اتفاق نمی افتد اما متاسفانه یک مجموعه کامل از عوامل متعدد باعثایجاد چنین تنشی در بازار ارز کشور شد که تقاضای سفته بازی و در واقع سوداگری را در بازار ارز زیاد کرد.

*التهاب در بازار ارز ایران کاری حساب شده از سوی خارجی ها

وزیر اقتصاد عنوان کرد: ایجاد التهاب در بازار با برنامه ریزی دقیق از سوی خارجی ها به مرحله اجرا گذاشته شده زیرا کشورهای خارجی دنبال آن هستند که به قول خودشان جمهوری اسلامی ایران را تحت فشار قرار دهند اگر چه برخی هم دنبال تحت فشار قرار دادن دولت هستند.

وي درباره نقش و عوامل داخلي كشور و تاثير فعاليت هاي ارز گفت: به عقيده من عامل اصلي عوامل داخلي نيستند اگر چه در يك مرحله تاثير تشديد كننده بر روي التهاب بازار ارز داشتند در حالي كه عوامل خارجي نقش پر رنگ تري در تحولات بازار ارز كشور داشتند ديگر آنكه در اقتصاد موضوع توجه به حاشيه ها مهمتر از بررسي عوامل اصلي است.