به گزارش افکارنیوز به نقل از مهر، در آستانه فرا رسیدن ایام نوروز و افزایش سفرهای نوروزی، امروز شنبه ۲۷ اسفندماه به طور همزمان ۵۰ جایگاه جدید CNG در استانهای مختلف کشور در مدار بهره برداری قرار گرفت.

در حال حاضر بیش از یکهزار و ۸۳۰ باب جایگاه عرضه گاز طبیعی فشرده در کل کشور در مدار بهره برداری قرار دارد و با گشایش رسمی فاز چهارم جایگاه‌های CNG، در مجموع ۳۱۲ نازل عرضه گاز طبیعی فشرده شده به ظرفیت عرضه سوخت کشور افزوده شد.

در فاز چهارم افتتاح جایگاه‌های CNG تعداد ۳۷ باب جایگاه تک منظوره و ۱۳ جایگاه دومنظوره افتتاح شد، این تعداد مجاری عرضه گاز طبیعی با مشارکت بخش خصوصی و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در کشور راه اندازی شد.

هم اکنون با ساخت این تعداد جایگاه به طور متوسط روزانه حدود ۱۷ تا ۱۸ میلیون متر مکعب گاز طبیعی در جایگاه‌های CNG توزیع می شود که با این تعداد مجاری عرضه روزانه حدود ۱۸ تا ۲۰ میلیون لیتر در مصرف بنزین صرفه جویی می‌شود.

با ساخت جایگاه‌های CNG ظرفیت توزیع ساعتی سوخت به خودروهای گازسوز کشور هم افزایش یافته است به طوریکه هم اکنون در هر ساعت ظرفیتی برای عرضه حدود دو میلیون نرمال متر مکعب گاز طبیعی به خودروها فراهم شده است.

در صورت تکمیل ظرفیت تولید و عرضه امکان توزیع روزانه تا مرز ۵۰ میلیون متر مکعب گاز معادل تولید دو فاز پارس جنوبی به خودروهای دوگانه سوز در سراسر کشور وجود دارد.

با توجه به برنامه ریزی دولت برای توسعه سهم CNG در سبد سوخت خودروهای کشور تا پایان سال آینده امکان افزایش تعداد کل جایگاه‌های CNG کشور تا مرز دو هزار و ۵۵۰ باب وجود دارد و به منظور افزایش تعداد جایگاهها باید تنها با سرمایه گذاری بخش خصوصی انجام شود.

در شرایط فعلی همزمان با افزایش تعداد جایگاه‌های تک منظوره و دو منظوره CNG، افزایش تعداد نازل‌های عرضه گاز طبیعی فشرده هم یکی از سیاست‌های وزارت نفت به منظور افزایش ظرفیت سوخت رسانی و کاهش تراکم پیش روی مجاری عرضه است.

هم اکنون حدود نزدیک به ۱۰ هزار و ۷۰۰ نازل CNG در سطح جایگاهها فعال است ضمن آنکه با احتساب تولید و تبدیل خودروهای گانه سوز در دو بخش تبدیل کارگاهی و تولید کارخانه‌ای بیش از سه میلیون دستگاه خودروی گازسوز در سراسر کشور وجود دارد.

با سرمایه گذاری حدود سه میلیارد دلاری دولت و بخش خصوصی سهم ۲۵ درصدی CNG به عنوان حامل انرژی جایگزین بنزین در سبد سوخت خودروها تکمیل شده است.