ورق سیاه و ورق گالوانیزه چه تفاوت هایی با آلومینیوم دارد؟

با افزایش ساخت و ساز ، استفاده از انواع ورق های آهن توجه چشمگیری را به سمت خود جلب کرده است.  در این میان ورق سیاه ، ورق گالوانیزه و البته ورق آلومینیوم همیشه جزء پر مصرف ترین محصولات آهنی در صنعت ساخت و ساز بوده است.

به همین دلیل قصد داریم در این مقاله مفصلا این سه محصول آهنی را توضیح دهیم و ویژگی های هر کدام و البته قیمت آنها را بررسی کنیم.

 

ورق سیاه

شاید بهتر باشد ابتدا بگوییم اصلا ورق سیاه چیست ؟ ورق سیاه در اصل همان فولاد نورد گرم است که آن را در دمای بالا (بیش از ℃۱۷۰۰) نورد می‌کنند. زیرا این دمای بالا سبب می‌شود فرآیندهای شکل دهی به فولاد راحت‌ تر انجام گیرد درنتیجه می توان فولاد را به اشکال مورد نظر ایجاد کرد. بنابراین در نورد گرم محصول خروجی ورق سیاه نامیده می شود.

برای اندازه گیری کیفیت ورق سیاه از شاخصی به نام ST استفاده می شود و هرچه عدد کنار ST بیشتر باشد نشان دهنده کیفیت بیشتر ورق سیاه است به طور مثال ورق ST37 از کیفیت کمتری نسبت به ورق ST52 برخوردار است.

 

مشخصات ورق سیاه :

  • ناصافی سطح فلز و پوسته پوسته شدن آن ( بدلیل پروسه سرد شدن پس از حرارت دیدن)
  • گردی و ناصافی لبه‌های محصول تولید شده
  • معمولا فولاد نورد گرم بیشتر از فولاد نورد سرد نیاز به پردازش دارد، به همین دلیل قیمت ورق سیاه کمتر از قیمت فولاد نورد سرد (ورق روغنی) است.

روش نورد گرم موقعی برای تولید محصولات فولادی بکار می‌رود که استحکام فولاد از ابعاد دقیق و پرداخت‌کاری سطح اهمیت بیشتری داشته باشد. و در صورت لزوم برای پرداخت کردن و پوسته زدایی سطح فولاد نیز می توان از روش‌هایی همچون سمباده زنی، سندبلاست و اسید شویی استفاده کرد. پس از زدودن این پوسته‌ها، امکان  پرداخت کاری، پولیش کاری و جلا کاری وجود خواهد داشت.

بخش عمده ای از ورق سیاه نیز در ایران تولید می شود. کارخانه هایی نظیر کارخانه‌های فولاد مبارکه اصفهان ، فولاد اکسین ، فولاد کاویان و غیره . شما می توانید لیست قیمت ورق سیاه انواع کارخانه ها را در سایت فولاد مارکت مراجعه کنید.

 

ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه ورق اهنی است که برای پوشش آن از فلز روی استفاده میشود و بسیار پرمصرف است. یکی از ویژگی های این ورق این است که در ورق گالوانیزه حتی اگر پوشش رویین ورق دچار شکستگی شود همچنان خاصیت ضد زنگ زدگی خود را حفظ میکند. از دیگر خصوصیات ورق گالوانیزه طول عمر بالا و دوام بسیار زیاد آن می باشد.  به همین دلیل است که قیمت ورق گالوانیزه کمی بیشتر از سایر ورق های آهن است.

 

تولید ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه به دو صورت کلی رول فرم و فابریک در کارخانه تولید می شود.

ورق های رول فرم گالوانیزه با ضخامت های ۱۸ صدم میلی متر تا ۶ میلی متر و با دو عرض ۱۰۰ سانتی متر و ۱۲۵ سانتی متر تولید می شوند.

ورق های فابریک گالوانیزه هم به دو صورت فابریک ۲۰۰۰×۱۰۰۰ میلی متر و فابریک ۲۵۰۰×۱۲۵۰ میلی متر تولید می شوند .

وزن عمومی رول ها بسته به عرض رول یا ضخامت و بسته به کارخانه تولید کننده متفاوت است و قیمت ورق گالوانیزه نیز به کارخانه تولید کننده بستگی دارد. قطعا قیمت ورق گالوانیزه  باتوجه به ضخامت آن تغییر می کند.

مزایای ورق گالوانیزه

استفاده از ورق گالوانیزه مزایای بسیاری دارد از جمله :

۱-هزینه کمتر: برای انجام عملیات گالوانیزه، در مقایسه با سایر روشهای معمول جلوگیری از خوردگی، نیاز به هزینه کمتری خواهد بود و استفاده از ورق گالوانیزه ارزان تر خواهد بود.

۲- هزینه کمتر برای تعمیرات و نگهداری: حتی در شرایطی که انجام عملیات گالوانیزه در مقایسه با سایر روشهای جلوگیری از خوردگی، هزینه بردار است، اما اجرای آن به دلیل عدم نیاز به تعمیرات پرهزینه‌، توصیه می شود.

۳- طول عمر زیاد: طول عمر ورقهای پوشش داده شده با روی‌ در محیط های کاملا خورنده، در حدود ۲۰ تا ۳۰ سال است.

4- رسیدن به هدف در زمان کوتاه: در صورتی که نیاز باشد از ورقهای گالوانیزه در محل استفاده شود، در این حالت نیاز به صرف زمان برای آماده سازی سطح، رنگ کردن و یا بازرسی نخواهد بود.

 

ورق آلومینیوم

آلومینیوم فلزی است بسیار سبک که دارای مقاومت بالایی در مقابل خوردگی میباشد و یکی از بهترین رساناهای حرارت و الکتریسیته است. ورق‌ آلومینیوم نازک و شکننده است و گاهی اوقات مانند پلاستیک یا کاغذ از آنها به عنوان روکش استفاده می‌شود. ورق آلومینیومی در اواسط قرن بیستم جایگزین قلع شد و امروزه در صنایع مختلفی از جمله صنایع برودتی ، ساختمانی ، صنایع لوازم خانگی و پلاک سازی کاربرد دارد.

این ورق ها توسط کارخانه های مختلفی ظیر ورق آلومینیوم مشهد ، ارارک و آلوم پارس و غیره تولید می شوند که طبیعتا قیمت ورق آلومینیوم هر کدام از کارخانه ها با یکدیگر متفاوت است.

 

مشخصات ورق آلومینیومی

1.انعطاف پذیری خوب در مقابل خم شدن و شکل پذیری مناسب

2. ظاهری تمیز , زیبا , با سطحی براق و یکدست

3. مقاومت بالا در مقابل خوردگی , زنگ زدگی و اکسیداسیون

 

انواع ورق آلومینیوم

ورق های آلومینیومی انواع مختلفی دارند که برخی از معروف ترین آنها عبارتند از :

  • ورق های آجدار که یکی از پر کاربردترین ورق های آلومینیومی محسوب می شود
  • ورق های الکترواستاتیک
  • ورق آلومینیوم ذوزنقه ای ، کرکره ه ای و شادولاین

امیدورایم که مطالعه این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. در صورت وجود هرگونه سوال پیرامون قیمت انواع فولاد ، استیل و ورق آهن ، خصوصات و ویژگی های آنها و البته موارد استفاده و کارخانه های سازنده آهن آلات می توانید با مشاوران تخصصی فولاد مارکت تماس بگیرید.

 

 

 

رپورتاژ آگهی  ویرلن