پیگیری یارانه معیشتی؛ یارانه معیشتی چقدر است؟

یارانه معیشتی موضوعی بود که از سال 98 توسط دولت برای حمایت از خانواده ها اعلام شد.

در سال 98 دولت همزمان با اصلاح نرخ بنزین از بامداد ۲۴ آبان ۹۸، دولت از اجرای طرح یارانه معیشتی خبر داد که طبق بررسی دولت، ۶۰ میلیون ایرانی معادل ۱۸ میلیون خانوار واجد شرایط دریافت این بسته حمایتی اعلام شدند.

به گزارش افکار نیوز، با این حال بسیاری از خانوار‌ها و اقشار کم درآمد جامعه نسبت به واریز نشدن بسته یارانه معیشتی و نحوه شناسایی ۱۸ میلیون خانوار معترض بودند.

مبلغ یارانه معیشتی چقدر است؟

میزان پرداخت کمک های معیشتی دولت و یا همان یارانه معیشتی به خانوارهای تک نفره ۵۵ هزار تومان، دو نفره ۱۰۳هزار تومان، سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، چهار نفره ۱۷۲ هزار تومان و پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان است.

به گفته نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه زمان پرداخت یارانه معیشتی دولت دهم هر ماه و زمان پرداخت یارانه نقدی بیستم هر ماه است.

شرط دولت برای واریز بسته یارانه معیشتی به جاماندگان

محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی کسانی که تقاضای خود را از طریق کد دستوری مذکور ثبت کنند، در واقع به دولت اجازه بررسی حساب‌های بانکی خود را می‌دهند و اگر شرایط لازم را داشتند و جزو طبقات متوسط و کم‌درآمد بودند از زمان شروع طرح حمایتی این مبلغ را دریافت می‌کنند و چنانچه مشمول نشوند به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: کسانی که توان مالی مناسب دارند و با معیار‌های موجود مشمول نمی‌شوند از طریق پیامک واجد شرایط نبودن آن‌ها اعلام می‌شود و بعد از آزمون وسع مالی حذف می‌شوند.

شاخص‌های حذف از فهرست دریافت‌کنندگان بسته حمایتی چیست؟

احمد میدری ، معاون رفاه وزارت تعاون، کار ور فاه اجتماعی این شاخص‌ها را اعلام کرده است.

پیگیری یارانه معیشتی

 وی گفت: کسانی که دارای خودرویی با قیمت بالاتر از ۲۵۰ میلیون تومان، واحد مسکونی با قیمت بالاتر از یک میلیارد و دویست میلیون تومان در تهران و ۹۰۰ میلیون تومان در شهرستان‌ها، حکم حقوقی بالاتر از ۵ میلیون تومان، دارا بودن بیش از یک شاغل در خانواده و ... هستند مشمول دریافت این بسته حمایتی نخواهند بود.

میزان درآمد خانواده‌ها برای دریافت یارانه معیشتی

ستاد شناسایی مشمولان طرح حمایت معیشتی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: به‌اطلاع هموطنان عزیز و متقاضیان دریافت طرح حمایت معیشتی می‌رساند که به‌منظور رفاه حال بیشتر، از مراجعه حضوری به دفاتر پلیس+۱۰ خودداری کنند.

مبلغ یارانه معیشتی

سقف درآمدی برای عدم برخورداری از این اعتبار نیز طبق محاسبات به این شرح است . خانوار یک نفره ۴۸ میلیون تومان در سال، خانوار دو نفره ۶۰ میلیون تومان در سال، خانوار سه نفره ۷۲ میلیون تومان در سال ، خانوار ۴ نفره ۸۴ میلیون تومان در سال و خانوار ۵ نفره ۹۶ میلیون تومان در سال .

بر این اساس، از تاریخ ۱۰ دی ماه ۹۸ افرادی که تاکنون برای دریافت یارانه اقدام و ثبت‌نام نکرده‌اند و متقاضی دریافت طرح حمایت معیشتی هستند می‌توانند برای پیگیری فرآیند درخواست برخورداری از بسته حمایت معیشتی به سایت hemayat.mcls.gov.ir مراجعه و ثبت‌نام کنند.

قانون یارانه معیشتی

در اطلاعیه وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی آمده است؛ به اطلاع هموطنان عزیز می‌رساند، بنا به مصوبه ستاد ملی کرونا، تفاهم صورت گرفته بین مجلس شورای اسلامی و سازمان برنامه و بودجه مبنی بر حمایت از معیشت اقشار کم‌درآمد و فاقد درآمد ثابت، سازمان برنامه و بودجه مصوبه مذکور را به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابلاغ و شناسایی مشمولان به شرح زیر در دستور کار این وزارتخانه قرار گرفت:

حمایت معیشتی ۱۲۰ هزار تومانی ماهیانه به ازای هر نفر

به افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی، هر نفر ماهیانه ١٢٠ هزار تومان پرداخت خواهد شد.

حمایت معیشتی ۱۰۰ هزار تومانی به ازای هر نفر

افرادی که مشخصات زیر را به صورت همزمان داشته باشند، مشمول یارانه معیشتی ۱۰۰ هزار تومانی به ازای هر نفر خواهند شد:

۱) خانوار‌هایی که هیچ‌یک از اعضای آن‌ها حقوق ماهانه دریافت نمی‌کنند.

کارکنان بخش دولتی، نیمه‌دولتی، عمومی، بخش خصوصی و مستمری بگیران صندوق‌های بازنشستگی که دریافتی ماهیانه دارند و به نحوی شاغل یا بازنشسته محسوب می‌شوند، در زمره این گروه نیستند.

۲) خانوار‌هایی که هیچ‌یک از اعضای آن‌ها بیمه‌پرداز نباشند.

۳) بر اساس بررسی شاخص‌های بانکی اعضای خانوار توسط بانک مرکزی، در زمره دهک‌های پایین هستند.

۴) خانوار‌هایی که در گروه مشمولان طرح حمایت معیشتی باشند.

مراحل پرداخت

از آذر ماه به مدت ۴ ماه پرداخت خواهد شد.

آدرس و تلفن پیگیری یارانه معیشتی

تهران-خیابان فلسطین شمالی-پائین تر از تقاطع زرتشت نبش کوچه دانشکیان – پلاک 485 سازمان هدفمند سازی یارانه ها

کد پستی(1415844933 )

02188804537 تلفن

021-88804290 فکس

طریقه اعتراض به یارانه معیشتی

برای آن دسته از سرپرستان خانوار که امکان مراجعه به دفاتر خدمات ارتباطی برای خرید سیم کارت و ثبت درخواست در سامانه *۶۳۶۹# ندارند و نیز افرادی که به دلیل برخی مشکلات ارسال پیامک، پس از ثبت درخواست در این سامانه کد رهگیری را دریافت نکرده اند از ۱۱ آذرماه سال گذشته، امکان وارد کردن شماره حساب واریز یارانه به جای کد رهگیری در سامانه hemayat.mcls.gov.ir فراهم شده است.

لذا متقاضیان می بایست با وارد کردن کد ملی، و  شماره حساب واریز یارانه و کد امنیتی که در سایت برایشان  نمایش داده می شود اقدام به ثبت درخواست رسیدگی به طرح حمایت معیشتی کنند. 

لازم به ذکر است با توجه به این که سایت مذکور در بستر شبکه ملی اطلاعات کشور اقدام به ارائه سرویس می کند در زمان مراجعه به سایت باید تمامی  فیلترشکن ها غیرفعال شوند، در غیر این صورت سایت پیغام خطا را نمایش داده و کد امنیتی را به کاربر نشان نمی دهد. 

راهنمای مشاهده وضعیت و ثبت اعتراض به حذف یارانه و ثبت خانوار جدید در سامانه حمایت معیشتی دولت

  1. شماره ملی سرپرست

برای ورود به سایت سامانه حمایت معیشتی hemayat.mcls.gov.ir باید از شماره ملی سرپرست خانوار استفاده کنید. شماره ملی سرپرست را به‌صورت یک عدد 10 رقمی بدون فاصله و خط تیره وارد کنید. مثال: 0123456789

توجه: چنانچه تغییراتی برای ساختار خانوار خود ثبت کرده اید، اطلاعات مربوط به آبان ماه 98 را وارد کنید

2. شماره حساب واریز یارانه معیشتی

برای ورود به سامانه لازم است از شماره حسابی که یارانه خانوار شما به آن واریز می‌شود استفاده کنید. این شماره حساب را به‌صورت یک عدد بدون فاصله،خط تیره، نقطه و حروف وارد کنید. محدودیتی در تعداد ارقام شماره حساب وجود ندارد. مثال: 33335555

توجه: شماره کارت با شماره حساب متفاوت است و امکان ورود به سامانه با شماره کارت واریزی یارانه وجود ندارد
 
توجه: در صورتی که شماره حساب خود را نمی‌دانید از بانکی که یارانه شما به آن واریز می‌شود نسبت به اخذ شماره حساب خود اقدام کنید
 
توجه: چنانچه تغییراتی برای ساختار خانوار خود ثبت کرده اید، اطلاعات مربوط به آبان ماه 98 را وارد کنید

3. شماره ملی عضو خانوار یارانه معیشتی

برای ورود به سایت حمایت معیشتی hemayat.mcls.gov.ir لازم است علاوه بر شماره ملی سرپرست، شماره ملی یکی از اعضای خانوار خود را نیز وارد کنید. شماره ملی عضو خانوار را به‌صورت یک عدد 10 رقمی بدون فاصله و خط تیره وارد کنید. مثال: 0123456789

توجه: چنانچه خانوار شما یک نفره است، گزینه «خانوار یک نفره» را انتخاب کنید
 
توجه:چنانچه تغییراتی برای ساختار خانوار خود ثبت کرده اید، اطلاعات مربوط به آبان ماه 98 را وارد کنید

4. تصویر امنیتی

این تصویر برای حفظ محرمانگی اطلاعات شما قرار داده شده است. لطفا عددی که در این تصویر نمایش داده شده است را در کادر وارد کنید

لطفا تنها از سامانه حمایت معیشتی hemayat.mcls.gov.ir برای مشاهده وضعیت کمک حمایت معیشتی دولت استفاده کنید.
چنانچه یارانه خانوار شما در سال ۹۴ یا بعد از آن قطع شده است، نیازی به ثبت نام جدید ندارید و جهت ورود به سامانه میتوانید از تاریخ 22 دی ماه 98 مجدداً با شماره حسابی که قبلاً یارانه شما به آن واریز میشده است مراجعه فرمایید.
 
چنانچه تاکنون برای دریافت یارانه ثبت نام نکرده اید یا از اردیبهشت ماه سال 1393 به بعد یارانه دریافت نکرده اید، بر روی دکمه «ثبت خانوار» کلیک کنید.
 
در حفظ اطلاعات اقتصادی خانوار خود کوشا باشید.

تصویر مربوط به ورود به سامانه

نحوه ثبت اعتراض به عدم دریافت یارانه معیشتی

نحوه ثبت نام خانوارها در یارانه معیشتی

ثبت نام کمک حمایت معیشتی، برای خانوارهایی که تاکنون برای دریافت یارانه ثبت نام نکرده اند امکانپذیر است. همچنین خانوارهایی که از اردیبهشت 93 به بعد یارانه دریافت نکرده اند نیز میتوانند اقدام به ثبت نام نمایند.

توجه: کارکنان محترم نیروهای مسلح در این سامانه ثبت نام نکنند و امور مربوط به کمک حمایت معیشتی را کما فی السابق از نهاد مربوطه پیگیری نمایند.
 
توجه: لازم است که اطلاعات وارد شده مربوط به سرپرست خانوار باشد و ترجیحاً شماره تلفن همراه وارد شده نیز به نام سرپرست خانوار باشد.
 
توجه: پیش از ثبت اطلاعات، از صحت شماره تلفن همراه وارد شده اطمینان حاصل نمایید، زیرا اطلاع رسانی های بعدی تنها از طریق شماره وارد شده صورت خواهد گرفت
 

نحوه ثبت اعتراض به عدم دریافت یارانه معیشتی در سایت hemayat.mcls.gov.ir